Kylar: Zneužíval mě kněz. Máš pocit, že je to tvá chyba, protože jsi církvi nedonesl čistotu
Jako dvanáctiletého chlapce ho začal sexuálně zneužívat rodinný přítel a katolický kněz. Z „pavučiny ambivalentních vztahů” se dokázal dostat až v dospělosti a dnes pomáhá obětem sexualizovaného a mocenského násilí v církvi i mimo ni. „Jsme svázáni pavučinou různých vztahů, pavučinou dárků, jsme opravdu zavázání tomu člověku tak, že mu absolutně věříme,” nastiňuje v sérii Českého rozhlasu Plus Ctnosti a neřesti Jiří Kylar, zakladatel organizace Někdo ti uvěří.
Dnes o tématu dokáže mluvit otevřeně, traumatické zkušenosti si ale plně uvědomil až jako dospělý. „Trvalo mi to až do dospělosti,“ přiznává. „Ve dvaadvaceti letech se mi pak rozjelo trauma, se kterým jsem se dva roky pral bez pomoci terapeutů, protože jsem myslel, že to není na terapeuty.“
Čtěte také
Svůj příběh zveřejnil v roce 2018 a založil organizaci Někdo ti uvěří, která pomáhá obětem sexualizovaného, mocenského násilí. Právě téma důvěry podle něj lidi s takto těžkou zkušeností spojuje.
„Ztratili jsme důvěru v někoho, ke komu jsme měli nějaký vztah, kdo nás zneužil. A zároveň hledáme důvěru znovu, abychom svůj příběh mohli otevřít,“ přibližuje zakladatel organizace. „Jsou to takové spojené nádoby – ztráta důvěry a znovu nalézání nové důvěry k někomu, kdo nám porozumí.“
Pocity viny
Lidé, kteří zažili sexuální zneužívání, mohou často bojovat s pocity vlastní viny i výčitkami svědomí. V náboženském prostředí je navíc téma viny přirozeně velmi silné, poukazuje Kylar.
„Katolická církev velmi často – teď to hodně zobecňuji – neumí o sexualitě mluvit hezky. Bere to jen jako něco špinavého, ošklivého. A přitom to tak není,“ zdůrazňuje.
Čtěte také
Takové pojetí sexuality se pak může promítnout i do přemýšlení těch, kteří jsou sexuálně zneužíváni, upozorňuje i na základě vlastní zkušenosti. „Když se ti něco takového stane osobně, tak máš pocit, že je to tvá chyba, protože jsi nedonesl to nejdůležitější, co po tobě církev chce – a to je čistota.“
Tyto pocity v něm jako dítěti a později dospívajícím muži zvýraznil farář, který ho zneužíval. Nutil ho vyzpovídávat se z hříchů, které na něm sám páchal. Zpovídat se ale mohl pouze jemu.
„V podvědomí jsem tušil, že to není správné. Všechno, co se děje, to, že se mu zpovídám i jakým způsobem věci zlehčuje. On říkal, že je to pro mé dobro,“ nastiňuje Kylar. Tehdy se faráři nebránil i v mylném domnění, že tak od zneužívání ochrání ostatní ministranty.
„Svázáni pavučinou vztahů“
Veškeré souvislosti a jejich závažnost si uvědomil až o několik let později a dnes upozorňuje na časté rysy sexuálního zneužívání, kdy pachatel skrze například city nebo dary dává najevo, že mu na zneužívaném záleží. Umět zareagovat je pak pro zneužívané o to složitější.
Čtěte také
„Jsme svázáni pavučinou různých vztahů, pavučinou dárků, jsme opravdu zavázání tomu člověku tak, že mu absolutně věříme. A v momentě, kdy ten, komu věříte, udělá něco, co jde přes vaší hranici, na to nejste schopni adekvátně reagovat,“ vysvětluje Kylar.
I on zamrzl v situacích, kdy ho dnes už zesnulý kněz a rodinný přítel atakoval. Později si zranitelné momenty záměrně znovu vyvolával a snažil se před zrcadlem jednat svým současným já.
„Před zrcadlem jsem mluvil jeho hlasem a zároveň svým, ale už jsem mu oponoval,“ popisuje. „Snažil jsem se tyhle věci dostat do svého podvědomí, abych uměl reagovat. A byla to skvělá zkušenost, která mi pomohla nacházet argumenty, proč se vůči němu vymezuji.“
Čtěte také
Přiznává, že se mu velmi ulevilo, když našel sílu si s knězem o všem promluvit. „Na mé cestě k uzdravování hrála velkou roli i skutečnost, že jsem pachatele po tom, co jsem si to v sobě srovnal, navštívil a vyříkal jsem si to s ním. Tím to pro mě v té době bylo uzavřené,“ popisuje a dodává, že knězi nakonec dokázal i odpustit.
„Uvědomil jsem si, že bych mu přál, aby mohl zažívat Boha, že zřejmě neměl možnost nějakého doteku Boha na zemi. A že bych mu vlastně přál jenom to nejlepší,“ popisuje s odstupem.
Zažil ve svém příběhu pocit spravedlnosti? Proč dokázal pachateli odpustit? A co je podle něj v takových situacích morální povinností církve? Poslechněte si celý rozhovor v audiu na začátku článku.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.



