Michal Stehlík: Pohybujeme se v pocitu, že se někdo o nás postará. Jsme spíš oběťmi hesel než přemýšlení
Dnešek mě klidným nenechává, ale do budoucnosti hledím s optimismem, napsal na svých stránkách ještě před koronavirovou pandemii historik Michal Stehlík. „Možná to vychází z toho, že jsem věřící člověk. Věci kolem nás asi nevnímám tak fatálně, jako že se hroutí svět,“ vysvětluje otec osmi dětí.
Ve světlé zítřky lidstva prý ale nevěří. „Ani v jejich vzývání, ani v to, že bychom se vydávali úplně ideálním směrem. Optimista jsem spíš proto, že je to má podstata. Nebo bych optimismus zaměnil za nějakou schopnost, potřebu být aktivní. Věnovat se světu kolem sebe,“ pokračuje v Osobnosti Plus náměstek ředitele Národního muzea a vysokoškolský pedagog Stehlík.
Čtěte také
V náhledu na budoucnost se ztotožňuje s francouzským historikem Pascalem Orym, který říká, že bude výrazně opřená o ekologickou otázku.
„Tedy o to, jak bude vypadat planeta. Jak to zasáhne do ekonomických parametrů našeho života. Kombinace ekologického stavu planety s tím, jakým způsobem se do politických rozhodnutí promítne velkovýroba a velkospotřeba, to je naše budoucnost,“ míní.
Zůstaly jen emoční výkřiky
Podmínky pro revoluční řešení budou podle Stehlíka záležet na tom, jak bude vypadat samotná politika, jaké budou mechanismy moci.
Čtěte také
„Zatím žijeme v demokratických systémech, které jsou opřené o volby. Naše volební rozhodování, možná kdysi zaměřené na hodnotách a programech, se ale změnilo v marketingový masmediální obraz, který útočí na emoce,“ vysvětluje.
A nabízí příklad: „Připravujeme velkou výstavu na téma parlamentu a parlamentarismu v našich zemích. A je moc hezké vidět, jak se z někdejších volebních plakátů, které byly heslovité, během století ztrácí stále víc písmenek. Zůstaly jen emoční výkřiky z posledních voleb. Ty útočí na jednoduché pocity. Už nejde o rozhodování, co chceme, ale jak to cítíme.“
Demontáž systému liberální demokracie
Historik přiznává, že se obává demontáže systému liberální demokracie. „Bavíme se o otázce voliče a jeho hlasu. Otázkou je, jestli ten jeho hlas bude rovnocenný, stejně jako ostatních. Jestli někdo nepřijde třeba se systémy v duchu fašistické ideje vytvoření stavovských komor. A pak budou rozhodovat živnostníci, obchodníci, zemědělci a další. Anebo zleva – tedy, že všichni sice můžete volit, ale jen jednu kandidátku národní fronty,“ zamýšlí se.
Čtěte také
Politické tlaky v této souvislosti ale Stehlík ve společnosti necítí. „Možná vpravo lze vnímat nějaké podvázání například ze strany SPD, ale i dalších. Může to být něco pravicového, nacionálního, takzvaně vlasteneckého. Ale že bych cítil nějaký tlak zleva? (…) Komunistickou stranu dlouhodobě považuji spíše za firmu na volební hlasy a ČSSD vypadá, jak vypadá,“ dodává.
Jedině krize, která přinese zjednodušená řešení, by se mohla stát jakýmsi nebezpečím. V této souvislosti historik upozorňuje, že naše neschopnost poučit se z minulosti je poměrně velká a v naší paměti toto nebezpečí není tak zvýrazněno.
„Většinově se naše společnost pohybuje spíš v normalizačním pocitu, že se někdo o nás postará. Jsme spíš oběťmi hesel než přemýšlení a konceptu,“ myslí si Michal Stehlík. Podobné je to prý ale i jinde, nejen v Česku.
Role státu
Velkým tématem i pro populistické stany, bude podle něj role státu. Jak moc má stát zasahovat do života občanů, co má garantovat. „Tady sociální až socialistická politika může přicházet s tím, že stát by měl mluvit do toho, co občan dělá. To může být riziko,“ varuje.
Čtěte také
Souhlasí, že koronavirová doba podněcuje úvahy o větší roli státu. „Pokládám za nebezpečné, když se najde někdo, kdo zneužije argumenty pro zavedení nouzového stavu na činy, které s tím nejsou spojeny. Pořád ale ještě máme dostatek kontrolních mechanismů. To nebezpečí je historicky dlouhodobé. Ve chvíli, kdy přijde krize a bude potřeba tvrdší ruka, je otázka, jestli se ta ruka vrátí do kolejí kontrolovatelnosti,“ uvažuje.
„Demokracie v podstatě není ani tak o volbě každého člověka jako o kontrole těch, kdo moc vykonávají,“ shrnuje historik Michal Stehlík.
Celý rozhovor Barbory Tachecí s Michalem Stehlíkem si můžete poslechnout ze záznamu.
Související
-
Podílelo se Československo na Norimberském procesu? Určitě, dokonce zásadně, odpovídá historik
Hrůzy 2. světové války byly do té doby nevídanými, překročily všechny do té doby známé válečné konflikty na zemi.
-
Byl prezident Masaryk potomkem Habsburků? Bez srovnání DNA to vyloučit nemůžeme, odpovídá historik
Životním krédem „prezidenta zakladatele“, jak se TGM říkalo, bylo hledání pravdy. Ostatně – sám se ve svém životě několikrát při hledání pravdy „proti proudu“ postavil.
-
Revizionisté popírají komunistické násilí v 80. letech. Tehdy ho bylo nejvíce, tvrdí historik Kudrna
Kniha v barvě krve vzbudila kontroverze svou předmluvou, která v ní nakonec není. „Vyzývala, abychom přestali bagatelizovat minulost a zamlčovat dějiny,“ vysvětluje Kudrna.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.