Jan Vávra: Marketing v době krize
Už bylo mnohokrát řečeno, že důsledky jarního zastavení ekonomiky, kdy se podřídil doporučením epidemiologů, vyděsily Andreje Babiše natolik, že teď něco podobného vehementně odmítá.
Raději se snaží uchlácholit obyvatelstvo, aby s rozvahou čelilo nákaze, než aby podnikal nějaké razantní kroky, které by ekonomický život mohly paralyzovat. To byl jeden z důvodů, proč koncem léta nevyslyšel varování odborníků před nástupem podzimní vlny koronaviru.
Čtěte také
Druhým důvodem byla snaha si nepopudit tu část populace, která v nošení roušek viděla nepřípustné omezování svobody. Když vycítil dosti negativní reakci, přinutil ministra zdravotnictví zmírnit nařízení o povinném nošení roušek. Jak se ukázalo, vydrželo to asi čtrnáct dní. Dá se očekávat, že do krajských voleb u této strategie zůstane a bude doufat, že růst nákazy nedosáhne hrozivějších rozměrů. Po volbách může být samozřejmě všechno jinak.
Ekonomické dopady
I když Andrej Babiš už nemůže tvrdit, jak jsme zásluhou jeho vlády koronavirus zvládli jako jedni z nejlepších, opakuje stále, že se ekonomika rozhodně nezastaví. Je samozřejmě otázkou, jestli je to schopen zařídit. Ekonomika není automat a je závislá na lidském chování. A to často není vůbec racionální. Ekonomika se tedy bez ohledu na přání vlády může vypnout sama.
Čtěte také
Pokud budou evropské státy dále uzavírat před Čechy své hranice, bude to mít jistě ekonomické důsledky. Další pokles hospodářství způsobí sami Češi tím, jak budou chránit své zdraví. Přestanou kamkoli chodit, omezí své obvyklé aktivity a budou rovněž šetřit na horší časy. Vzhledem k proměnlivým náladám ve společnosti nemusí ekonomické zotavení přijít s poklesem šíření nákazy. Obavy z dalších vln mohou přetrvávat – to bude mít vliv na opatrnost obyvatelstva a na jeho chuť žít a utrácet. Důsledky ekonomického útlumu mohou tedy nepříjemně přetrvávat do příštího roku, kdy nás čekají volby do Poslanecké sněmovny – a to by pro premiérovy ambice nebylo moc dobré.
Materialista Babiš
Andrej Babiš – jako člověk odkojený materialistickým světovým názorem – je přesvědčen, že pokud dá svým voličům najíst a zajistí jim jakousi životní úroveň, nebudou si hledat jiného vůdce. Po pravdě řečeno mu tato taktika určitou dobu vycházela, protože část populace podle všeho nic jiného příliš nezajímá.
Nyní se ale ukazuje, že tento hrubě materialistický přístup v určitých situacích úplně nefunguje. Jak je možné, že v době zastavení ekonomiky a ještě několik měsíců poté se preference Babišova hnutí držely na 30 procentech, a najednou už dva průzkumy volebních preferencí hlásí pokles přízně voličů hnutí ANO? Co se tak změnilo?
Takzvaně tvrdá data samozřejmě neexistují, ovšem dá se předpokládat, že premiérovi rozhodně nepomáhá zmatenost jeho rozhodování. Ve chvílích krize, kdy se lidí zmocňují obavy a nejistota, požadují rozhodné vedení. Takové, které alespoň vzbuzuje dojem, že dotyčný politik má situaci pevně pod kontrolou. To v tuto chvíli Andrej Babiš, který je víceméně zmítán snahou neprotivit se veřejnému mínění, nemůže splňovat.
Marketing je v podmínkách současné liberální demokracie velice zdatným pomocníkem v normálních dobách, ale absolutně nefunguje ve chvílích krize. Není náhodou, že všichni populisté, kteří se snaží podbízet svým voličům, v boji s koronavirem selhávají. Naopak politici, kteří dokázali obhájit i nepopulární opatření, jako třeba německá kancléřka Angela Merkelová, získávají v těžkých chvílích respekt a podporu.
Autor je komentátor Českého rozhlasu
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.