Když pacienti vozí jeden papír k různým lékařům, je něco špatně. Tak to měníme, říká Havryluk z projektu online ordinace

16. červen 2025

„Odhadem 20 procent kalendářů v lékařských ambulancích je stále v papírové podobě. To způsobuje, že systém jako celek neví, jakou kapacitu má. Respektive – kde je dlouhá, nebo krátká fronta,“ uvažuje Tomáš Havryluk, zakladatel startupu Medevio, který chce zlepšit péči o pacienty a usnadnit komunikaci s lékaři mj. s projektem online ordinace.

Čtěte také

„Ale nechci, aby to vypadalo, že někde leží notýsky plné prázdných stránek a lékař sedí na židli a kouká z okna, to rozhodně ne. Ale tam, kde jsou dlouhá čekání na péči, tam by se to dalo řídit rychleji,“ vysvětluje. 

„Když to vztáhnu na sebe – také jsem dlouho neměl otevřený svůj osobní kalendář, objevil jsem to až nedávno. Vzal jsem si službu Google Kalendář a přestal si schůzky domlouvat e-mailem. A když se teď ke mně někdo hlásí, klikne si, jak potřebuje.“ 

„A něco podobného může být i u našich lékařů – a ti, kteří si kalendář otevřeli, už ho nikdy nezavřou a jsou šťastní, že jim odpadlo tolik zbytečné administrativy, respektive, ještě šťastnější jsou jejich zdravotní sestry,“ popisuje Havryluk jen jednu část své inovace. 

Čtěte také

To, proč se rozhodl opustit e-commerce a pustit se do zdravotnictví, popisuje slovy: „Každý normální pacient, který jede mezi dvěma ambulancemi s papírem v ruce, si asi řekne, že je v tom něco špatně. A něco by se mělo změnit, něco vytvořit – a pak jde o to, to jen začít dělat.“ 

A pokračuje: „Vlastně jsem měl tři motivace: Jsem z rodiny lékařů, takže to byl jakýsi návrat ke kořenům. Za druhé jsem viděl potenciál něco změnit a za třetí mi to dávalo smysl. A vlastně mi to dává i větší smysl, než něco prodávat,“ přiznává. 

Trh tady nic nevyřeší 

„Ve zdravotnictví zatím proběhla digitalizace 1.0, kdy se vzaly papírové kartotéky a ty se daly do ambulantních softwarů, které jsou pod stolem lékaře v PC. Teď se nové technologie dostávají do dalších odvětví práce a už to není jen o digitálním vedení zdravotnické dokumentace, posílání laboratorních výsledků, ale začíná to být hodně o komunikaci s pacientem, ale i zdravotnických zařízení mezi sebou,“ vysvětluje s tím, že je tak vidět oddělování medicíny od administrativy, což lékařům i pacientům šetří čas. 

Čtěte také

Vždy je ale potřeba myslet na to, že medicína je velmi komplexní obor. „To znamená, že tady nejsou pouze jednoduché postupy. A hlavně jde o zdraví pacientů, jde o jejich životy, takže tady nejde moc experimentovat. A za třetí – je to polostátní obor, ve kterém stoprocentně nevládne neviditelná ruka trhu, která by hnala inovace dopředu a vytvářela soutěž mezi nemocnicemi, ambulancemi apod.,“ dodává. 

Víc se dozvíte v audiozáznamu pořadu Hovory s inovátory, ptá se Michael Rozsypal.

autoři: Michael Rozsypal , lup

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu