Digitální kompetence učitelů se za poslední dva měsíce zvýšily skokem, hodnotí online výuku Feřtek z EDUin
Od pondělí 25. května se do škol budou moci v omezené míře vrátit žáci prvního stupně a od června se k nim možná připojí i starší žáci. Dominantní by ale po zbytek školního roku měla zůstat distanční výuka.
Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, je toho mínění, že koronavirová krize přinesla do školství více pozitivního než negativního. „Rodiče víc nahlédli do toho, co děti ve škole dělají, a spousta učitelů zjistila, že online výuka je jako doplněk nebo krizový prostředek výborný nástroj.“
Ukázaly se prý ale také limity. „Rozhodně neplatí, že školu jako budovu nepotřebujeme. Sociální kontakt je klíčová záležitost a stojí o něj jak děti, tak učitelé.“
Digitální kompetence učitelů se za poslední dva měsíce zvýšily skokem.
Tomáš Feřtek
S možnostmi a nástroji distančního vzdělávání se díky krizovému stavu důkladně seznámila většina učitelů i podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol České republiky Michala Černého. Přestože on sám je přesvědčen, že online výuka i nadále zůstane jen doplňkem nebo alternativou pro určitý typ žáků.
Také ministr školství Robert Plaga (ANO) kvituje, že ze strany učitelů je vidět vysoký zájem o doškolování v oblasti online vzdělávání.
Změní se vzdělávací programy?
Čtěte také
Online výuka podle Černého možná přinese posun v legislativě, protože školský zákon doposud s distanční výukou nepočítal. A mohlo by dojít i k proměnám ve vzdělávacích programech.
„V tuto chvíli ministerstvo školství iniciovalo úpravu rámcových vzdělávacích programů. Už dlouhodobě se mluví o tom, že je nutné programy výrazně seškrtat,“ vysvětlujeFeřtek.
Do školy s rouškou
Vedení škol bude muset děti kvůli návratu do škol rozdělovat do skupin po maximálně 15 žácích a zajistit, aby se různé skupiny školáků nepotkávaly. Ve společných prostorách pak bude platit povinné nošení roušek.
„Stoprocentní eliminace, zvlášť u těch nejmenších žáčků, možná samozřejmě není. Dodržování standardů má ale vést k minimalizaci rizika,“ říkáPlaga, který prý neočekává, že by některá škola úmyslně ignorovala doporučení ministerstva školství.
Stalo se mi, že někteří rodiče odhlásili již přihlášené děti z prezenční výuky s tím, že jejich děti takhle šaškovat nebudou.
Michal Černý
„Ty nastavené podmínky jsou prostě nějaké umění možného,“ hájí postup ministerstva prezident Asociace ředitelů základních škol. „Samozřejmě to můžeme velice snadno zesměšňovat a říkat, že to nejde. Ale když se budeme snažit to dodržet a vezmeme rozum do hrsti, tak zjistíme, že jsou ty podmínky relativně rozumné.“
Poslechněte si celý speciál! Ptal se Jan Bumba.
Související
-
Až 9,5 tisíc žáků se za koronakrize nevzdělávalo vůbec, připouští ústřední školní inspektor
V pondělí 11. května se do svých lavic vrátí žáci 9. tříd a studenti posledních ročníků středních škol nebo konzervatoří.
-
Nezávodíme přece, kdo v Evropě dřív otevře školy, hájí omezenou výuku i po uvolnění ministr Plaga
Sněmovna rozhodla, že se od 25. května žáci 1. stupňů základních škol budou moci dobrovolně vrátit do lavic ve skupinkách do 15 žáků. Měly by se školy otevírat rychleji?
-
Karel Hvížďala: Jak nás ohrožují zavřené školy
Přesnější otázka zní: Jak dlouho si může dovolit naše civilizace zavřené školy, aniž tím ohrozí svou budoucnost?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.