Michal Komárek: Robert Plaga si nad školstvím umyl ruce
Ministr školství Robert Plaga (ANO) v době krize selhal. Schoval se za epidemiology a vládu, není schopen nebo ochoten přijít s vlastním plánem, natož s vizí. Je nejistý, stává se nedůvěryhodným.
Autor tohoto komentáře považoval Plagu za jednoho z nejlepších polistopadových ministrů školství. Mohl to ale způsobit jen optický klam, laťka byla totiž nastavena velice nízko – Dobeš, Chládek, Valachová…
Čtěte také
Plaga se do vlády dostal víceméně z nouze, když premiéra odmítlo několik známých osobností. Zdálo se ale, že tento výkonný úředník může být pro české školy přínosem. Troufnul si obnovit diskusi o maturitě z matematiky i přijímačkách na střední školy.
Dokonce ustál střet s politicky vlivnými hejtmany o podobě přijímaček. Působil jako klidný, pracovitý a vcelku otevřený člověk, který ví, že školství potřebuje dlouhodobou vizi, a který má její zpracování za jasnou prioritu. Podobně jako zvyšování učitelských platů.
V době krize se ale ukázalo, že výbava systematického úředníka nestačí. Samozřejmě – nikdo nebyl na takovou krizi připraven a jen minimum lidí se v ní dokáže pohybovat suverénně, užitečně a inspirativně. Pro politika to ale omluva není.
Úřední šiml
Plaga se od počátku krize vymlouvá na to, že hlavní slovo mají epidemiologové a ministerstvo zdravotnictví. Ano, to je jedna pravdivá teze o pravidlech hry v době pandemie.
Čtěte také
Ta druhá pravdivá teze ovšem říká, že ministru školství nic nebránilo, aby obhajoval vlastní představy o tom, co je dobré a zvládnutelné pro školy, učitele, žáky i jejich rodiče. Na významu to nabývá, zvláště když se ukazuje, že o koronaviru neví nikdo nic jistého a že názory odborníků jsou často zcela protichůdné. A že vláda nakonec stejně začala přísnou karanténu rozvolňovat poměrně chaoticky.
Na to ale Plaga připraven nebyl. Žádný plán neměl. A tak vždy jen ve vleku krizového štábu něco oznámil, aby to, podobně jako krizový štáb, za týden změnil.
Vyvrcholením Plagova krizového selhání bylo vydání alibistického Manuálu pro fungování škol po jejich znovuotevření. V něm Plaga všechnu odpovědnost hodil na ředitele škol, které vybavil spoustou nesplnitelných doporučení psaných mlžným úřednickým jazykem.
Čtěte také
Drobný detail situaci dokresluje: Manuál zapovídá učit děti mimo areál školy. Proti tomu vznikla petice, na níž Plaga reagoval takto: „Když použijeme zdravý rozum, tak pokud ty děti budou na čerstvém vzduchu a nejde o frekventované místo, tak i přes to, co je v manuálu uvedeno, nejde o žádné jeho porušení.“
Jako by Plaga na učitele a ředitele spiklenecky pomrkával – „to víte, to je ten úřední šiml, ale my přece víme, co máme dělat. My, se zdravým rozumem“.
A to už je trapné. Šimla osedlal sám Plaga. A jeho pomrkávání ředitelům a učitelům situaci nijak neusnadní. Úředník Plaga prostě v době pandemie srazil podpatky před epidemiology. A „umyl si ruce“.
Autor je šéfredaktor internetového časopisu Česká škola
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.