Český trh s dovolenými dospěl, říká šéf největšího tuzemského tržiště se zájezdy Tůma

Dovolená (ilustrační foto)
Dovolená (ilustrační foto)

Přestože sám preferuje dovolenou v Česku, tak do zahraničí s jeho agenturou vycestují na dovolenou tři miliony lidí. Tuzemský trh s dovolenými podle něj už dohnal ten německý, který je považován za nejvyspělejší v Evropě.

„O naší vyspělosti prý svědčí to, že si stále více nakupujeme zájezdy dlouho dopředu. Dlouhá léta byl a i letos bude hlavním prodejním měsícem červenec, ale vsadil bych se, že příští rok už to bude leden, stejně jako v Německu,“ říká Michal Tůma, generální ředitel cestovní agentury Invia pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Za více peněz, více kvality

Celá skupina Invia Group podniká v sedmi zemích, prodá tři miliony zájezdů a obrat má jednu a půl miliardy, což více než obrat všech cestovních kancelářích v Česku.

Cestovní kancelář Invia

„Dnes nejvíce prodáváme v Německu a pak v České republice. Podobně je to i co se týče zisku, který je v řádu deseti milionů eur. Jako cestovní agentura vlastně vyděláváme na všech zájezdech a naším úkolem je pomoci zákazníkovi vybrat tu nejvhodnější dovolenou,“ popisuje Tůma hlavní roli největšího tržiště s dovolenými v Česku a dvojce v Německu.

V posledních letech se Invii velmi daří a společnost rychle roste. „Rosteme dvouciferně. V roce 2017 o 30 %, loni o 20 %. Nevím, jestli je to tím, že se daří celé ekonomice a rostou i mzdy, ale je vidět změna na ubytování. Loni nám o polovinu stoupl zájem o pětihvězdičkové hotely a dnes jsou ty dvouhvězdičkové prakticky neprodejné.“

Češi jako Němci

Německý a český balíčkový trh jsou si podle Tůmy velmi podobné s jediným rozdílem: Němci jezdí do Španělska a Češi více do Řecka. Německo má ale obrovskou výhodu spousty letišť, ze kterých můžete odjet prakticky kdykoliv. „To je jediný rozdíl mezi dovolenou od české cestovní kanceláře a od té německé. Levnější je to kvůli výhodnější dopravě, ale rozdíly v hotelech či plážích tam prakticky nejsou.“

Generální ředitel Invie také upozorňuje na to, jak v posledních letech český trh s dovolenými vyspěl, což prý odráží velký nárůst prodejů tzv. first minute zájezdů, který postupně předežene prodej těch last minute.

„Tím pravým důvodem je, že si chce zákazník pojistit své místo. Aby prostě měli jistotu té jedné velké rodinné dovolené, kde jsou slevy především na děti. Takže tam hraje roli i cena. To svědčí o vyspělosti českého trhu,“ pochvaluje si Michal Tůma pokrok českých zákazníků.

Sám přitom preferuje dovolenou v Česku, když ji s rodinou tráví na Sázavě, na festivalu v Karlových Varech nebo ve sklípku na Moravě, odkud pochází jeho žena. 

Spustit audio
autor: Václav Pešička|zdroj: Český rozhlas

Související