Zpátky do plavek? Vědci hledají způsob, jak zmírnit účinky vysokotučné stravy

5. srpen 2023

Strava s vysokým obsahem tuků souvisí s obezitou, cukrovkou nebo se ztučněním jater. Kalifornští molekulární biologové se zaměřili na proteinový komplex (AMPK), jehož účinek ve stravě tuky brzdí. Může jít o nový způsob, jak zmírnit epidemii obezity, případně další civilizační nemoci.

Badatelé nakrmili myši stravou s vyšším, 45procentním obsahem tuku. Když ze zmíněného bílkovinného komplexu AMPK odstranili jednu jeho složku (SAPS3), nejen buňky zdravých, ale obézních myší se vrátily k normální energetické rovnováze. Článek o tom vyšel v odborném časopise Nature Communications.

Kdyby se podařilo porozumět tomu, co působení AMPK ovlivňuje a jak, mohlo by to pomoci celé řadě pacientů. „Tento komplex hraje zásadní metabolickou roli,“ říká molekulární biolog Václav Veverka, který se zabývá strukturou molekul.

Poukazuje na to, že AMPK například dokáže měnit různé další proteiny. „Dělá to tak, že hlídá energetickou rovnováhu v buňkách, zda mají hojnost, nebo nedostatek, vysvětluje vědec.

Podle toho, jak si vyhodnotí stav této rovnováhy, pak dává AMPK signály, aby buňka přijímala živiny, nebo ji naopak přiměje, aby se co nejvíc zastavila nebo šetřila.

Vyšší spotřeba

„Vědci se dlouhodobě snaží zvrátit pozitivní energetickou bilanci při spotřebě snadno vstřebatelných diet s vysokým obsahem tuků nebo sacharidů,“ vysvětluje význam výzkumu fyziolog Petr Zouhar.

Takového efektu by se dalo podle něj dosáhnout aktivací takzvané AMPK kinázy. Ta by spustila procesy, které buňky přimějí více spotřebovávat, což by negativní důsledky nezdravé stravy mohlo zmírnit.

„Komplex AMPK spustí procesy, které budou energie v těle ve vyšší míře spotřebovávat,“ dodává Petr Zouhar.

Obézní myši

V roce 2023 uplynulo 50 let od objevení komplexu AMPK. Ale průlomový objev, který by přispěl k jeho uplatnění v praxi, zatím nenastal. Vědci ale dál nepřestávají zkoumat, jak tento centrální regulátor funguje.

„Donutit myši, aby se staly obézní, že do nich dostanete více tuků, je ověřený experiment,“ poznamenává Václav Veverka.

Práce s živými myšmi byla podle něj důležitá. Když totiž věda pracuje s tímto typem enzymatických reakcí v laboratoři, ve zkumavce, enzymy se navzájem ovlivňují jinak než v těle, chovají se jinak.

Jojo efekt

Obezita je důsledkem nejen nadměrného energetického přijmu, ale také výdeje.

AMPK reguluje na úrovni každé buňky rovnováhu mezi příjmem a výdejem.

„Při nadváze se naše tělo snaží udržet zvýšenou tělesnou hmotnost,“ upozorňuje Petr Zouhar.

Když se člověk snaží vrátit do plavek a omezí energetický příjem, sice jí zdravěji a méně, ale tělo nedokáže vždy zareagovat, snaží se udržet si vyšší hmotnost a svůj energetický výdej sníží.

„I když se člověk trápí dietami a omezování v jídle, efekt není takový, jako když si tento přístup udrží celý život,“ upozorňuje Petr Zouhar. V nadsázce bychom mohli tuto situaci přirovnat k jojo efektu.

Právě s tím by znalost AMPK mohla pomoci.„Dokáže odpovědět na celou řadu stimulů, třeba velmi dobře odpovídá na tělesné cvičení, sport, a benefit je tam vždycky,“ dodává optimismu Václav Veverka.

Pilulka proti tloustnutí

Díky zmíněné studii věda o trochu lépe rozumí tomu, jak je regulovaná aktivita AMPK, který má rozhodující slovo v rovnováze každé buňky.

Není to ale zdaleka tak jednoduché, že by člověk snědl pilulku a netloustl by.

Ovlivnit aktivitu AMPK se zatím vědě moc nedařilo.

Jde o hospodaření buněk s energií vůbec a tento typ výzkumu proto může mít význam i v jiných oblastech medicíny.

„Rakovinné buňky jsou metabolicky hodně náročné a tento komplex tam hraje roli,“ uvádí Václav Veverka. Znalost regulace AMPK by také mohla pomoci zjistit víc o inzulinové intoleranci při diabetu.

Dosavadní poznatky vědců se dají shrnout tak, že komplex AMPK dokáže hrát jistou roli v dlouhověkosti organismu, pokud budeme cvičit, střídmě jíst a udržíme tento mechanismus v rovnováze.

Dá se zmírnit účinek vysokotučné stravy? Co dělá tělo s přebytky inzulínu? Proč máme různě dlouhá střeva? Debatují fyziolog Petr Zouhar, molekulární biolog Václav Veverka a spisovatelka a výtvarnice Markéta Baňková. Moderuje Martina Mašková. Pořad jsme v premiéře vysílali 29. dubna 2023.