Ukažte dětem, že mobil není jen na hraní. Zkuste s dětmi vytvořit rozhlasovou reportáž

30. prosinec 2018
Žáci ZŠ Ohradní, Praha 4, ve studiu Českého rozhlasu

Možná se rozčilujete nad svými dětmi, kolik času promrhají nezúčastněně civící do svých mobilních telefonů a počítače. A vědci vám dají za pravdu.

Důvody ke znepokojení tu skutečně jsou. Místo dohadování a zakazování odborníci doporučují, abyste dětem nastavili pravidla a ukázali, že mobil a počítač může rozvíjet jejich kreativní myšlení. Přihlaste své děti do programu Příběhy našich sousedů. Žáci se v rámci projektu učí natočit vyprávění a vytvořit rozhlasovou nebo televizní reportáž.

Přes tisíc dětí se v roce 2018 stalo na několik týdnů rozhlasovými redaktory. Zúčastnili se Příběhů našich sousedů. To je vzdělávací projekt organizace Post Bellum a Paměti národa. Žáci 8. a 9. tříd natočí vyprávění nějakého staršího člověka a z nahrávky tvoří nejčastěji rozhlasovou nebo televizní reportáž. Chcete-li zapojit své dítě do programu Paměti národa, napište redakci zde. Příběhy našich sousedů probíhají ve třiceti regionech ČR. Školy, které se účastnily projektu, musí najít podporu od svého městského úřadu nebo donátora.

Mobilní telefony dětem škodí. A prokázalo se to u batolat. Čím více používala elektronické přístroje, tablety nebo mobily, tím později začala mluvit. Tráví-li u těchto elektronických zařízení víc než půl hodiny denně, roste riziko, že bude dítě opožděné ve vývoji řeči, bude mít menší slovní zásobu.

Jan Ruml

Dotazníkový průzkum zjistil, že roste počet předškoláků s vlastním mobilem, 13 procent českých dětí už jej má dokonce v pěti letech. A školáků bez mobilů jsou jen tři procenta. Rodiče uvádějí pochopitelně nejčastěji důvod starost o bezpečnost svých dětí a možnosti své dítě kdykoliv zkontrolovat.

Výzkumy prokázaly, že digitální závislostí jsou méně ohrožené děti, které vyrůstají ve větších, bohatších a vzdělanějších rodinách. Podle odborníků nejsou mobilní telefony samy o sobě škodlivé, nebezpečí představují algoritmy některých aplikací. Týká se to nejčastěji počítačových her a sociálních sítí, které jsou naprogramovány tak, aby děti nutily pokračovat.

Pan Toman Brod, pamětník transportů z Bubnů

Dětský přirozený zájem a zvědavost je nutí dál a dál rolovat nekonečnou zeď sociálních sítí anebo hrát hru, kterou nelze dokončit. Projekt Příběhy našich sousedů děti učí užívat jiné aplikace na mobilech – skener, diktafon, fotoeditor. Projekt žáky přivádí do prostředí, kde je zcela běžné technologie používat k tvorbě.

Poslechněte si devět reportáží, které vytvořily děti v rámci Příběhů našich sousedů v roce 2018. Uslyšíte zpracované příběhy kněze z podzemní církve Jana Kofroně, atletického trenéra Jiřího Čecháka, studentky z Národní 17. listopadu 1989 Veroniky Doutlíkové, disidenta Jana Rumla, přeživší holokaustu Asafa Auerbacha a Tomana Broda, Jugoslávky, která utekla před válkou Jeleny Silajdžic, politické vězeňkyně Ludmily Šeflové a horníka Vojtěcha Kříže.     

Spustit audio
autor: Mikuláš Kroupa