Studenti univerzit třetího věku na sobě chtějí pracovat a nenechat mozek zlenivět, říká trenérka mentální kondice

17. prosinec 2023

Jana Bílková je pedagožka, překladatelka a psycholožka, která učí na univerzitách třetího věku a říká, že studenti z řad seniorů a seniorek jsou specifičtí ve své motivaci – studují totiž z vlastní vůle. „Chtěla bych, aby si lidé hráli a trénovali si při tom mozek“, říká autorka čtyř knih s cvičeními pro rozvoj mentální kondice.

Mentální kondice odráží celkový stav a připravenost našich schopností řešit různé úkoly a operace. „Co není aktivní, postupně ochabuje a spousta lidí seniorského věku si je toho vědoma,“ říká Bílková. Zdůrazňuje, že spoustu věcí máme ve svých rukou, ale zároveň platí, že není dobré moc tlačit na pilu a přistupovat k řešení problémů silově. 

Čtěte také

„Posluchačky a frekventantky univerzit třetího věku jsou častěji ženy. Je to dáno jak průměrným věkem dožití, tak ale i tím, že zřejmě muži nemají takový zájem. Často slyším, že se bojí, že by je ženy zahanbily,“ popisuje autorka knih s cvičeními pro rozvoj mentální kondice.

Bílková kromě aktivizačních programů pro seniory v Hovorech popisuje i význam jazyka a dialogu pro rozvoj myšlení u malých dětí.

„Rodiče mohou rozvíjet jazykový potenciál svých dětí tím, že jim čtou, naslouchají jim a povídají si s nimi. Vždy je škoda, pokud je komunikace rodič – dítě jednostranná. Je dobré, když se rodiče dětí umějí také ptát a stimulují je ke kladení otázek. Každá otázka, zejména otevřená, je známkou zájmu o to, jak dítě něco prožívá a hodnotí. Role rodičů a prarodičů by se neměla redukovat pouze na to, aby říkali, co a jak mají děti dělat,“ upozorňuje Bílková. 

Nejenom o přesmyčkách, skrývačkách a doplňovačkách při trénování mentální kondice, ale také o významu čtení pro děti. Poslechněte si Hovory Evy Hůlkové. (repríza)

Spustit audio

Související