Středověk nebyl zlatý věk víry. I tehdy měli lidé rádi diverzitu, ilegální obsah se šířil v rodinách, říká religionista
„Středověké inkviziční záznamy jsou takové policejní záznamy středověku,“ říká religionista David Zbíral z Masarykovy univerzity v Brně, šéf projektu DISSINET, který skládá dohromady údaje o inkvizičních záznamech. „Často bychom čekali záznamy o čarodějnických sabatech, ale ve většině jde o suché policejní záznamy o tom, jak se lidé spolu stýkali, prováděli nějaké rituály nebo si vyměňovali knihy, které byly v té době vnímány jako ilegální.“
Cílem projektu, který Zbíral vede a na který získal prestižní grant Evropské výzkumné rady, je využít a shromáždit velký objem dat zhruba o 20 tisících osobách, 5 tisících lokalitách a až o 2 milionech vazeb mezi těmito lidmi a lokalitami.
Čtěte také
„Velmi se zabýváme mezilidskou interakcí předmoderních lidí, tedy něčím, čím se dnes zabývají v celé řadě projektů sociologové. Ale naše specifikum je, že máme tyto detailní prameny,“ vysvětluje Zbíral.
Jde o data velmi specifická, uznává religionista: „Netýkají se totiž průměrné populace, ale té, která se zapojila do ilegální činnosti, do ilegálního náboženství.“
Přesto tito lidé fungují v běžných mezilidských interakcích. „Ilegální obsah, kterým se zabýváme, se šíří v rodinách, takže sledujeme linie rodinných vazeb, přátelství nebo profesní spolupráce.“
I lidé ve středověku měli rádi diverzitu, vykládali náboženské poselství různými způsoby a z toho také vznikly archivy represe.
David Zbíral
„Nejde tedy o nějaké supertajné a specifické společnosti nebo konspirace, ale o běžné sociální sítě, které se v určitou chvíli začnou zabývat nelegálním obsahem, začnou věřit věcem, které nebyly tehdy většinově přijatelné.“
Čtěte také
Zatím se potvrzuje poznatek, který zaznívá už dlouho od dřívějších badatelů, říká Zbíral: „A to, že středověk není nějaký zlatý věk víry a doba vlády jediného náboženství a ortodoxie. Ale setkáváme se tam s velkou náboženskou odlišností a různými alternativními náboženskými praxemi.“
„Můžeme si proto středověké lidi v tomto představit jako hodně moderní. I oni měli rádi diverzitu, vykládali náboženské poselství různými způsoby a z toho také vznikly tyto archivy represe, archivy zkoumání, kdo se dopouští ilegální náboženské aktivity.“
Jako Google Maps, jen s kacíři
Projekt DISSINET využívá různé výpočetní metody, které jsou i dnes běžnější spíš v přírodních vědách. „Využíváme například geoinformatiku nebo analýzu sociálních sítí,“ přibližuje detaily výzkumu Zbíral.
Čtěte také
Vědci tak umístí konkrétní pramenný fenomén do prostoru a sledují, v jakých oblastech se vyskytuje. „Například existovaly nekonformní řeholní domy katarských řeholníků. A my se díváme, kde se vyskytovaly a jestli tam není nějaká pravidelnost, tedy jestli se shlukují v jedné oblasti,“ říká religionista a popisuje, jak vypadají výstupy bádání:
„Jedním z nich je interaktivní mapa. Výzkum prostorových vzorců nekonformního středověkého křesťanství tak lépe vidíme na mapě.“
Některé věci lépe ukáže statická mapa, ale většinou je dobré využít přiblížení, oddálení a filtrování. „Jako to známe z Google Maps, ale zaměřené ne na restaurace a hotely, ale na středověké nekonformní křesťanství, na to kde se vyskytovaly které náboženské představy a instituce.“
„Dalším typickým výstupem je graf sociálních sítí, což je prostorová mapa toho, jak spolu lidé interagují. Dnes se tomu říká sociální bubliny, ale odborně řečeno jsou clustery v sociální síti. A tím nemyslím dnešní význam spojení, ale širší společenské vztahy,“ shrnuje David Zbíral.
Poslechněte si celé Studio Leonardo. Na výzkum inkvizičních záznamů i wikipedii, kterou plní studenti religionistiky, se Davida Zbírala ptá Martina Pouchlá.
Související
-
Ať církev prodá kostely, o které se nezvládá starat, není přece památkový ústav, myslí si ekonom
„Navrácené majetky vznikaly v době, která neodpovídá dnešku. Dnes tam nikdo do kostela chodí a církev není schopná ta místa, kde už život není, opustit,“ kritizuje ekonom.
-
Pehe: Extremismus zpravidla bývá na okraji, ale teď pronikl do nejvyšších míst církve až k Dukovi
„Myslím, že obecně jsme svědky v katolické církvi toho, co se děje i jinde ve společnosti, to znamená hluboké polarizace.“
-
400 let od popravy českých pánů. „Nikomu se do tribunálu nechtělo,“ přibližuje historička krvavý den
Před 400 lety bylo na Staroměstském rynku popraveno 27 rebelantů proti císaři. Postavit tribunál ale nebylo jednoduché. Proč? Debatují historička Koldinská a kazatel Černý.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.