SpaceX je úspěšná, protože se nebojí selhání. Na start tak klidně postaví i testovací raketu, chválí publicista Majer

14. květen 2023

Dušan Majer ze serveru Kosmonautix.cz popisuje, proč skončil první zkušební start Superheavy Starship – největší a nejsilnější rakety všech dob – explozí. Inženýři týmu SpaceX jsou s letem spokojeni, protože získali cenná data. Není ale testování kosmických technologií metodou pokus-omyl neseriózní?

„Jde o největší – přesněji nejvyšší, nejtěžší a z hlediska tahu nejsilnější raketu v historii lidstva. Její průměr je devět metrů a je vyrobena z nerezové oceli,“ popisuje v Leonardu Plus stroj Superheavy Starship popularizátor kosmonautiky.

Dušan Majer

Ve srovnání s dosavadním rekordmanem mezi raketami Saturn V vyvinutým v NASA, který měřil 111 metrů, je Starship přibližně o devět metrů vyšší. „Pojme 4,5 tisíce tun pohonných látek, zde zkapalněného kyslíku a zkapalněného metanu. Pro srovnání Saturn V při svém startu vážil celý asi 2,8 tisíc tun. Takže něco takového tady v historii opravdu nebylo.“

Příčiny výpadku několika motorů při startu rakety musí určit vyšetřování, které stále probíhá. „Ale spekuluje se o tom, že některé motory, které selhaly těsně při startu, mohly být zasaženy úlomky ze startovní rampy.“

Čtěte také

„Ale nebyly to všechny motory. Postupně, jak Starship stoupala vzhůru, tak jsme na infografice od SpaceX viděli, že postupně zhasínají i další. Problém nastal v momentě poškození hydraulické jednotky, která se stará o naklánění raketových motorů v centrálním prstenci rakety Superheavy,“ vysvětluje Majer.

Tato hydraulické jednotka umožňuje, aby raketa mohla zatáčet. „Je to podobné, jako kdyby řidič automobilu jel a najednou se mu při zatáčení zablokoval volant. A právě v této situaci nastal problém: raketa začala ve vzduchu neřízeně rotovat. Vlastně klobouk dolů, že se nerozpadla, což výborně prověřilo celou konstrukci.“

Proto se testuje

Podle informací, které SpaceX poskytla, autodestrukční systém byl sice aktivován, ale raketu nezničil. „To bylo překvapení a rozpad podle všeho nastal z přirozených důvodů – když se sestava dostala do hustých vrstev atmosféry.“

Ve chvíli, kdy dali souhlas ke startu, věřili, že raketa poletí.
Dušan Majer

Právě vyladění autodestrukčního systému u Superheavy Starship bude pro Space X velmi důležitým poznatkem, který získala z tohoto testovacího letu. „Ostatně testy jsou určeny k tomu, aby se chyby odhalily, vychytaly a neprojevovaly se v ostrém provozu. Takže v tomto směru test splnil svůj účel.“

Čtěte také

„Dnes si spousta lidí myslí, že SpaceX měla počkat a vyladit to, ale ve chvíli, kdy Superheavy Starship startovala, inženýři nevěděli o žádném problému, který by mohl startu zabránit.“

To, že se vyskytly problémy, je pochopitelné, soudí Majer. „Protože když vyšlapáváte novou cestu, musíte řešit problémy, které před vámi nikdo neřešil. A to se tu ukázalo v plné síle, protože SpaceX neměl odkud čerpat údaje pro takhle velkou a tak silnou raketu a zkušenosti, které teď nabrala, mají cenu zlata.“

„Vývoj běží rychle a kromě jiného je to dáno i tím, že se SpaceX nebojí selhat. Nebojí se postavit na rampu raketu, která třeba selže, ale přinese jí spoustu důležitých informací. Protože v testovací fází selhání nevadí, naopak může přinést spoustu informací pro další vývoj,“ chválí strategii společnosti Elona Muska popularizátor kosmonautiky Dušan Majer.

Celý pořad najdete v audiu, ptá se Ondřej Novák.

Spustit audio

Související