Sexuální orientace věřících je i po třiceti letech od revoluce velmi živé téma
Pro věřící gaye a lesby není snadné se hlásit ke své orientaci a být respektováni jako plnoprávní členové církevních společenství. Náboženské prostředí je tradičně více konzervativní, ale pro mnohé z nich je komunita a sdílení víry zásadní. Jakým způsobem se proměnilo jejich postavení v demokratické společnosti za více jak tři desítky let? Je jejich orientace stále ještě téma?
Sexuální orientace věřících se jako téma objevila teprve po revoluci v roce 1989. „Doufala jsem, že se vyřeší základní věci, aby věřící lidé nemuseli prchat z církve, aby je většina v církvi lépe pochopila,“ popisuje psychiatrička a sexuoložka Dagmar Křížková.
Čtěte také
V té době však náboženská společenství neměla potřebu toto téma otevírat. Církve tuto otázku začaly rozebírat až v době projednávání registrovaného partnerství Parlamentem, potvrdily však svůj konzervativní postoj.
„Téma se v kostelích otevíralo formou výzvy k podpisu protestních listin proti registrovanému partnerství,“ dodává Křížková. Gayové a lesby se tak během bohoslužeb v podstatě dozvídali, že je jejich farnost kvůli jejich orientaci odsuzuje.
Někde ano, jinde ne
I po více než třiceti letech od revoluce je však sexuální orientace věřících stále velmi živé téma, které v některých případech vede i k jejich odchodu z církve.
„Ještě dnes je třeba pro kněze určitým způsobem ohrožující šířit se o své minoritní identitě, protože tím v podstatě ohrožuje svůj pracovní poměr nebo případně kariéru,“ kouč, lektor a bývalý katolický kněz Jiří Pešek.
V určitých chvílích člověk nemůže být sám a potřebuje najít spřízněnou duši.
Jiří Pešek
Mezi jednotlivými církvemi však v postoji k lidem s homosexuální orientací panují velké rozdíly. „Evangelická církev, na rozdíl od mé domovské, katolické, opravdu udělala velký krok k tomu, že by sexuální orientace nemusela být tím tématem,“ uvádí Křížková.
Rozdíl ale není jen v samotných církvích, velký vliv na vnímání homosexuálních věřících má i lokace. V Londýně žije asi milion lesbiček a gayů, kteří se tam přestěhovali z venkova kvůli tolerantnímu prostředí. „Podobný vývoj předpokládám i v naší republice,“ dodává Křížková.
Azyl pro věřící homosexuály
Evangelická církev zaštiťuje i sdružení věřících gayů a leseb Logos, které v devadesátých letech, ve snaze pomoci lidem s homosexuální orientací, Křížková pomáhala založit.
Čtěte také
Logos a podobné organizace sdružující věřící s homosexuální orientací jsou jakýmsi útočištěm. Umožňují věřícím přijít do společenství církve a svoji víru oživovat.
„V určitých chvílích člověk nemůže být sám a potřebuje najít spřízněnou duši, staršího bratra nebo spolubratra, kterému se může s důvěrou svěřit, najít nějakou novou perspektivu a hledat, jak jít dál,“ popisuje význam sdružení Pešek.
Poslechněte si celou debatu, moderuje ji Eva Hůlková.
V první části Vertikály se bude mluvit o začínající návštěvě papeže Františka v Kanadě. Přilétá, aby se původním obyvatelům omluvil za příkoří, která na nich spáchali kněží a řeholnice římskokatolické církve. Také o tom, že Vatikán představil novou investiční politiku, která má zajistit, aby jeho investice „přispívali ke spravedlivějšímu a udržitelnějšímu světu“. A o tom, že ruský pravoslavný duchovní Nikandr je stíhán za kritiku války na Ukrajině. Moderuje Naděžda Hávová.
Související
-
Teolog: Církev si nyní nemůže dovolit plýtvání talenty, které by mohli představovat ženatí kněží
Eliminovalo by zrušení nebo zdobrovolnění celibátu sexuální násilí z řad katolických kněží? Debatují kněz Tomáš Petráček a filozof Petr Dvořák.
-
Církve a věřící s menšinovou sexuální orientací
Jak složitým a mnohdy bolestným procesem procházejí církve, které usilují o to, aby se v nich cítili přijati i věřící lidé s menšinovou sexuální orientací?
-
Proč katolická církev přichází o věřící?
Proč v evropských zemích ale i ve Spojených státech odcházejí církvím věřící?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.