Rok 1966: Metro, nebo podpovrchová tramvaj? V podzemí měla vést jen část trati
Za normálních okolností by to byla jen nákladná dopravní stavba. V letech reálného socialismu se ale pražské metro stalo především politickým tématem. Mluvilo se o něm od roku 1898, ale až v polovině šedesátých let 20. století začala být dopravní situace v centru hlavního města neúnosná a další odkládání nebylo možné.
Vláda proto v červnu 1965 rozhodla o realizaci podpovrchové tramvaje. Ta by využívala běžné tramvajové soupravy a její trať měla vést tunely jen v některých úsecích, takže by oproti klasickému metru vyšla levněji.
První svezení v roce 1970
Slavnostní výkop se uskutečnil v lednu 1966 mezi hlavním nádražím a Národním muzeem, v březnu 1967 potom začala na místě dnešního parku před hlavním nádražím výstavba první stanice – tehdy ještě s názvem Bolzanova.
Během prvomájového průvodu v květnu 1967 „odchytil“ rozhlasový redaktor pražského primátora Ludvíka Černého a ten řekl, že na první trase podpovrchové tramvaje se Pražané svezou v roce 1970. Už v srpnu 1967 bylo ale všechno jinak: stejný primátor v rozhovoru řekl, že se staví metro – a bude hotovo v roce 1971.
Leningradské tempo
Události roku 1968 stavbu zpomalily, první z tunelů začali stavbaři razit až 20. ledna 1969. A metro se stalo ostře sledovanou stavbou. Do provozu mělo jít v červenci 1974. Dopadlo to jinak: metro bylo na politickou objednávku zprovozněno pro veřejnost 9. května 1974; to tehdy bylo datum pravidelných oslav výročí osvobození Československa sovětskou armádou.
Primátor Zdeněk Zuska pochválil stavbaře za „leningradské tempo“ a za dokončení stavby v několikatýdenním předstihu oproti původně plánovanému červencovému termínu. Že se vše odehrává o tři až čtyři roky později, než bylo původně plánováno, o tom taktně pomlčel…
Dokudrama Elišky Kováříkové nás zavede do roku 1966, kdy už je jasné, že minimálně část hromadné dopravy se musí v Praze dostat pod zem. „Nastudované“ to má i řidič jedné z tramvají, která zrovna uvízla v dopravní zácpě… V režii Martiny Schlegelové účinkují Jan Dvořák, Tomáš Drápela a Beata Kaňoková.
Proč se pražské metro začalo původně stavět jako podpovrchová tramvaj, na kterých stanicích to lze ještě dnes poznat a jaké výhody metra nakonec převážily? Na to odpoví rozhovor Ondřeje Ševčíka.
Související
-
Rok 1964: Motor dáme dozadu. Škoda 1000 MB a její převratné novinky
V poválečné historii výroby automobilů Škoda v Mladé Boleslavi se dlouho udržovala klasická koncepce vozidel s motorem vpředu a pohonem zadních kol...
-
Rok 1975: Kostel jede! Jak mostecký kostel Nanebevzetí Panny Marie ujel před zkázou
Když počátkem 60. let padlo rozhodnutí těžit uhlí pod severočeským Mostem, vypadalo to, že s městem vezme za své i kostel Nanebevzetí Panny Marie. Ten nakonec osudu unikl.
-
Rok 1976: Stavíme paneláky
Někteří jim říkali „králíkárny“ pro jejich vzhled a uniformitu, která často značně měnila ráz celých měst. Jiní si je pochvalovali jako levné a ve své době moderní bydlení.
Starší díly
Nejnovější díly
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.