Rok 1966: Metro, nebo podpovrchová tramvaj? V podzemí měla vést jen část trati

Je 9. květen, 9 hodin a 19 minut. Generální tajemník Gustáv Husák právě přestřihnul pásku a symbolicky tak zahájil provoz pražského metra
Audio svět na jednom místě Audio svět na jednom místě Je 9. květen, 9 hodin a 19 minut. Generální tajemník Gustáv Husák právě přestřihnul pásku a symbolicky tak zahájil provoz pražského metra

Za normálních okolností by to byla jen nákladná dopravní stavba. V letech reálného socialismu se ale pražské metro stalo především politickým tématem. Mluvilo se o něm od roku 1898, ale až v polovině šedesátých let 20. století začala být dopravní situace v centru hlavního města neúnosná a další odkládání nebylo možné.

Vláda proto v červnu 1965 rozhodla o realizaci podpovrchové tramvaje. Ta by využívala běžné tramvajové soupravy a její trať měla vést tunely jen v některých úsecích, takže by oproti klasickému metru vyšla levněji.

První svezení v roce 1970

Slavnostní výkop se uskutečnil v lednu 1966 mezi hlavním nádražím a Národním muzeem, v březnu 1967 potom začala na místě dnešního parku před hlavním nádražím výstavba první stanice – tehdy ještě s názvem Bolzanova.

Během prvomájového průvodu v květnu 1967 „odchytil“ rozhlasový redaktor pražského primátora Ludvíka Černého a ten řekl, že na první trase podpovrchové tramvaje se Pražané svezou v roce 1970. Už v srpnu 1967 bylo ale všechno jinak: stejný primátor v rozhovoru řekl, že se staví metro – a bude hotovo v roce 1971.

Leningradské tempo

Události roku 1968 stavbu zpomalily, první z tunelů začali stavbaři razit až 20. ledna 1969. A metro se stalo ostře sledovanou stavbou. Do provozu mělo jít v červenci 1974. Dopadlo to jinak: metro bylo na politickou objednávku zprovozněno pro veřejnost 9. května 1974; to tehdy bylo datum pravidelných oslav výročí osvobození Československa sovětskou armádou.

Primátor Zdeněk Zuska pochválil stavbaře za „leningradské tempo“ a za dokončení stavby v několikatýdenním předstihu oproti původně plánovanému červencovému termínu. Že se vše odehrává o tři až čtyři roky později, než bylo původně plánováno, o tom taktně pomlčel…

Dokudrama Elišky Kováříkové nás zavede do roku 1966, kdy už je jasné, že minimálně část hromadné dopravy se musí v Praze dostat pod zem. „Nastudované“ to má i řidič jedné z tramvají, která zrovna uvízla v dopravní zácpě… V režii Martiny Schlegelové účinkují Jan Dvořák, Tomáš Drápela a Beata Kaňoková.

Proč se pražské metro začalo původně stavět jako podpovrchová tramvaj, na kterých stanicích to lze ještě dnes poznat a jaké výhody metra nakonec převážily? Na to odpoví rozhovor Ondřeje Ševčíka.

Spustit audio
autor: David Hertl

Související