Radovan Holub: Multikulturnost na pochodu

27. květen 2021

Na velkou soutěž Eurovize jsem se díval pravidelně dokud jsem byl za socialismu u německých hranic. Tehdy byl k dispozici jen pozemní signál. Připadal jsem si progresivnější než ti, co sledovali konkurenční soutěž Intervize s lidově demokratickými zpěváky.

Eurovizní popkulturní paráda vždycky produkovala jen malé procento velkých talentů a nezapomenutelných songů, ale patřila k událostem roku. Dnes jsou navíc k dispozici nebývalé vizuální efekty.

Čtěte také

Mezinárodnost se stala totální multikulturností. Italka s africkými rodiči, přistěhovalec z Kosova, Evropa je přece přistěhovalecká. A někde vespod bylo cítit strach, že multikulturnost došla na své hranice.

A tak zpěváci jaksi povinně vyzývali k lásce a toleranci, zpívali, že necítí k nikomu nenávist jako německý zpěvák Jendrik. V době, kdy bují státní terorismus, unášejí se letadla a vyrábějí kybernetické zbraně, vyžívá se popkultura v orgiích lásky a porozumění.

V Eurovizi se milovali i nepřátelé. Kosovskému Švýcarovi Gjonovi, který se z pro mě neznámých důvodů dlouho držel na prvním místě s plačtivým songem Celý svět, intenzivně mávala srbská skupina srbskými vlajkami.

Politická korektnost zajímá především politiky

Na špici skoro do konce zůstala francouzská zpěvačka íránského původu. Refrén Yu no man broko me Holanďana Jeangu Macrooye ze Surinamu zněl jako živoucí doklad o vitalitě přistěhovalců. Tedy „nezlomíš mě“ v kreolštině. Tusse, Švéd z Konga, který vypadal trochu jako žena, zpíval o miliónu hlasů proti hejtrům.

Čtěte také

A za San Marino se spojili známý americký rocker a italská zpěvačka, jejíž rodiče pocházejí z Eritrey. I témata byla korektní: Norský zpěvák Tix se v písni o padlém andělu vyzpíval ze šikany ve škole. Dokonce i Ruska Maniša, která vystupovala s kozáky a zpívala o silné ruské ženě, je lesba a tím plní nepsané požadavky minorit.

Transvestiti, mučení školáci, přistěhovalci nakonec v Eurovizi nezvítězili. Zvítězil tvrdý italský rock, jaký bych očekával spíš na Mighty Sounds. Politickou korektnost porotců, kteří vytrvale bodovali kosovského Švýcara, nakonec vyvážila vůle lidu.

Lidové hlasování šlo mimo politickou, genderovou a národnostní korektnost. Gjon je prostě Švýcar, potažmo Evropan. Lidem je jedno, jestli zpívá švédská černoška a jestli je to spíš muž.

Čtěte také

A možná i ta Ukrajinka Kateryna Pavlenko, která ve své písni probudila vesnu, zaujala diváky s celou svou elektrofolkovou skupinou spíš než tím, že Ukrajina má Rusy na hranicích. Letošní Eurovision Song Contest ukázal, že politická korektnost zajímá především politiky, ne lidi.

A že zpěváci, kteří se autocenzurou snaží dostat do korektních škatulek, u milovníků hudby a rozmanité Evropy nepochodí.

Autor je publicista

autor: Radovan Holub
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.