Radovan Holub: Multikulturnost na pochodu
Na velkou soutěž Eurovize jsem se díval pravidelně dokud jsem byl za socialismu u německých hranic. Tehdy byl k dispozici jen pozemní signál. Připadal jsem si progresivnější než ti, co sledovali konkurenční soutěž Intervize s lidově demokratickými zpěváky.
Eurovizní popkulturní paráda vždycky produkovala jen malé procento velkých talentů a nezapomenutelných songů, ale patřila k událostem roku. Dnes jsou navíc k dispozici nebývalé vizuální efekty.
Čtěte také
Mezinárodnost se stala totální multikulturností. Italka s africkými rodiči, přistěhovalec z Kosova, Evropa je přece přistěhovalecká. A někde vespod bylo cítit strach, že multikulturnost došla na své hranice.
A tak zpěváci jaksi povinně vyzývali k lásce a toleranci, zpívali, že necítí k nikomu nenávist jako německý zpěvák Jendrik. V době, kdy bují státní terorismus, unášejí se letadla a vyrábějí kybernetické zbraně, vyžívá se popkultura v orgiích lásky a porozumění.
V Eurovizi se milovali i nepřátelé. Kosovskému Švýcarovi Gjonovi, který se z pro mě neznámých důvodů dlouho držel na prvním místě s plačtivým songem Celý svět, intenzivně mávala srbská skupina srbskými vlajkami.
Politická korektnost zajímá především politiky
Na špici skoro do konce zůstala francouzská zpěvačka íránského původu. Refrén Yu no man broko me Holanďana Jeangu Macrooye ze Surinamu zněl jako živoucí doklad o vitalitě přistěhovalců. Tedy „nezlomíš mě“ v kreolštině. Tusse, Švéd z Konga, který vypadal trochu jako žena, zpíval o miliónu hlasů proti hejtrům.
Čtěte také
A za San Marino se spojili známý americký rocker a italská zpěvačka, jejíž rodiče pocházejí z Eritrey. I témata byla korektní: Norský zpěvák Tix se v písni o padlém andělu vyzpíval ze šikany ve škole. Dokonce i Ruska Maniša, která vystupovala s kozáky a zpívala o silné ruské ženě, je lesba a tím plní nepsané požadavky minorit.
Transvestiti, mučení školáci, přistěhovalci nakonec v Eurovizi nezvítězili. Zvítězil tvrdý italský rock, jaký bych očekával spíš na Mighty Sounds. Politickou korektnost porotců, kteří vytrvale bodovali kosovského Švýcara, nakonec vyvážila vůle lidu.
Lidové hlasování šlo mimo politickou, genderovou a národnostní korektnost. Gjon je prostě Švýcar, potažmo Evropan. Lidem je jedno, jestli zpívá švédská černoška a jestli je to spíš muž.
Čtěte také
A možná i ta Ukrajinka Kateryna Pavlenko, která ve své písni probudila vesnu, zaujala diváky s celou svou elektrofolkovou skupinou spíš než tím, že Ukrajina má Rusy na hranicích. Letošní Eurovision Song Contest ukázal, že politická korektnost zajímá především politiky, ne lidi.
A že zpěváci, kteří se autocenzurou snaží dostat do korektních škatulek, u milovníků hudby a rozmanité Evropy nepochodí.
Autor je publicista
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.