Ondřej Kepka: Fotografie jako symbol životní spirály
Lidské dějiny se posouvají v jakési spirále, říkají odborníci. Vyvíjíme se dopředu – stoupáme, ale zároveň se někdy zvláštním způsobem vracíme zpátky, klesáme, abychom – někdy – opakovali stejné chyby. Naše cesta ve spirále nás někdy přivede jen do podobných bodů, které ale tím pádem prožíváme jinou formou.
Čtěte také
Zvláštním obrazem toho jevu je pro mne technický vývoj fotografie. Zhruba od poloviny 19. století se technici snaží vytvořit co nejlepší záznam fotografovaného obrazu. Z počátku klopotně a pomalu.
Poslední dobou – vynálezem digitální fotografie –, se toto tempo neuvěřitelně urychlilo. Dnes může být fotografie tak dokonalá, že vlastně už předčí schopnost lidského oka. Obraz dnešních fotopřístrojů je tak ostrý, a má tak vysoké rozlišení, že fotografie objevuje skutečnosti, které si lidským okem nevšimneme.
Návraty?
Přesto všechno ale jedna světoznámá firma, které zásadně vděčíme za vývoj fotografie a filmu, prodává nový fotografický přístroj, který se téměř dokonale podobá téměř 100 let starému výrobku stejné firmy. Dokonce má ve svém názvu stejné písmeno a číslici f8.
Čtěte také
Může zato návrat analogové fotografie na film, který v současné době prožíváme. Zatímco jedna malá a úzká skupina fotografů stále na film fotografuje, zejména kvůli jedinečnému a nenahraditelnému charakteru filmové suroviny, který připomíná plátno malíře – nikoliv dokonalou digitální technickou kopii skutečnosti.
Druhá – zejména mladší skupina fotografů –, je fascinována zdánlivou nekvalitou fotografií na film. Pro to ale ke svým experimentům potřebuje přístroje technologicky sto let staré.
Onen starý přístroj světoznámé firmy byl ve 30. letech vyrobený ze skla a kovů, ten dnešní je z plastů, tehdy to byl vrchol techniky, byl totiž nečekaně malý a skladný, takže „přenosný“. Ještě v roce 1924 si na svoji slavnou cestu po Británii – jinak vášnivý fotograf – Karel Čapek nebere fotoaparát, protože žádný malý, cestovatelský, neexistoval.
Ten současný, plastový, nás neoslní ničím, je to hračka.
Fascinace nedokonalostí
Zatímco první skupina dnešních fotografů na film, která potřebuje ke své tvůrčí práci špičkové filmové analogové přístroje, je odkázána jen na nákupy v bazarech, protože nový špičkový přístroj na film se už mnoho let nevyrábí.
Čtěte také
Druhá skupina – která si s filmem jen pohrává jako s hračkou a imituje fotografie z počátku minulého století – má v nabídce desítky legračních nových přístrojů, s barevnými směšnými vzory a plastovými obaly.
Asi nás v technicky dokonalé době fascinuje nedokonalost průkopníků fotografie – tak ji imitujeme.
Chtělo by se mně říci, že si takové zacházení nádherný a tvůrčí filmový analogový proces nezaslouží – ale pozor! Obchodník by mohl dodat: Buďme rádi. Možná právě kvůli těmto „foto-hračkám“ se ještě stále vyplatí vyrábět filmové materiály, které si pak může koupit úzká skupina skutečných profesionálů.
Každá mince má dvě strany, jak se říká…
Autor je herec a předseda Herecké asociace
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.


