Lesní trávy i ty z jihu Moravy by mohly chladit Prahu. Hledají se odolné rostliny do tramvajových pásů

14. červen 2021

Vědci začali měřit teplotu a vlhkost v půdě pod tramvajovými kolejemi v Praze. Odborníci na odolné traviny spolu s dopravním podnikem totiž chtějí osít víc tramvajových pásů a současně vybrat takové druhy rostlin, které potřebují méně zavlažování.

Přímo do tramvajového pásu, 10 centimetrů pod zem, vědci zakopali čidla, která jim přesně řeknou, jaká je tam teplota a vlhkost. To jsou zásadní informace pro výběr nových travin.

Čtěte také

Vědci čidla dali jednak do stínu, ale i na přímé slunce, a to do tří míst: doprostřed, ke kolejím a na kraj tramvajového pásu, který hraničí se silnicí.

Podle Pavla Vítámváse z Výzkumné ústavu rostlinné výroby je už jasně vidět, že čím blíž jsou čidla k silnici, tím vyšší je tam teplota. „Uvnitř tramvajového pásu bylo na slunci v půdě 25 stupňů Celsia, u kraje, který sousedil se silnicí, bylo 33 stupňů,“ říká. 

Protože se teploty velmi mění a blízká silnice působí jako tepelný most, který negativně ovlivňuje blízkou zeleň, budou muset biologové hledat takovou směs rostlin, která zvládne i extrémnější teploty, jaké nás v létě čekají.

„Pravděpodobně nebudeme vysívat 30 centimetrů od kraje něco jiného než uprostřed pásu. Tím, že teď známe rozsah teplot, tak by ve výsledné směsi měly být rostliny, které zvládnou i tyto extrémy,“ očekává Vítámvás.

Rostliny na polovinu tramvajových tratí

Vědci z Výzkumného ústavu rostlinné výroby mají k dispozici největší banku rostlinných semen u nás. Aktuálně testují dvě desítky druhů travin, jejich přesné směsi budou známy až za několik měsíců, ale podle dosavadních odhadů můžou do stínu přijít například lesní druhy travin, kdežto pro horké a suché podmínky použijí druhy, které vědci posbírali na jižní Moravě, na píscích, na stepích a podobně.

Čtěte také

Kvůli klimatickému závazku chce pražský Institut plánovaní a rozvoje dostat rostliny zhruba na polovinu všech tramvajových tratí v Praze. Cílem je, aby se takové rostliny udržely co nejdéle zelené i bez toho, aby se musely zavlažovat.

Posledních několik let totiž pražskému dopravnímu podniku buď extrémně rostla spotřeba vody na zavlažování, nebo rostliny v pásech pod tramvajemi uschly. První výsadbu odolnějších druhů vědci plánují na tento podzim.

Poslechněte si reportáž Ondřeje Ševčíka.

Spustit audio

Související