Identikit učitele? Superhrdina, upozorňuje proděkanka pro pedagogické praxe Mádlová

20. květen 2024

Ministerstvo školství v dubnu schválilo nová pravidla pro vysokoškolské studijní programy, které vedou ke kvalifikaci pedagogických pracovníků. Profesní organizace jako Učitel naživo, Otevřeno nebo Učitelská platforma popisují změny, které se dostávají přímo do výuky na pedagogických fakultách po celém Česku, jako výrazný posun a pozitivní změnu.

Nově studenti učitelství stráví v průběhu studia minimálně 240 vyučovacích hodin ve třídě, z nichž alespoň 80 hodin odučí samostatně nebo v tandemu, zbytek mohou být v roli asistenta pedagoga nebo pozorovat výuku. Při studiu jsou pak praxe reflektované – roste význam zpětné vazby.

Superhrdinové a dobré podmínky pro duševní rozvoj

Čtěte také

„Nároky na absolventy pedagogických oborů jsou velké. Identikit učitele vychází, jako kdyby měl být superhrdina. Definovali jsme šest oblastí: učitel by měl rozumět svému oboru, měl by umět plánovat, vést a reflektovat výuku, umět vytvořit bezpečné prostředí pro učení, poskytovat a přijímat zpětnou vazbu a hodnotit podle kritérií, spolupracovat s kolegy a s rodiči, měl by se zaměřovat také na svůj profesní a osobnostní rozvoj – profesní sebepojetí a duševní zdraví. Na to by neměl zapomínat, protože třídní kolektivy jsou různorodé a ne vždy snadné k vedení,“ vysvětluje proděkanka pro praxe na Univerzitě Hradec Králové Michaela Mádlová a dodává, že klíčová je týmová spolupráce:

„Je potřeba, aby se spolupráci napříč obory i pracovištěm učili už studenti na fakultách, trend jde tímto směrem.“

Co přináší reforma vzdělávání učitelů a učitelek na pedagogické fakulty v Česku? Jak přispět k tomu, aby začínající pedagogové své působení ve školách nevzdávali? Proč je už při studiu pedagogických oborů důležité zdůraznit roli sebepojetí a sebepéče o duševní zdraví? Jaké kompetence prospívají psychické odolnosti učitelů a učitelek v jejich praxi? Poslechněte si celý Reparát v audiozáznamu.

Spustit audio

Související