Identikit učitele? Superhrdina, upozorňuje proděkanka pro pedagogické praxe Mádlová
Ministerstvo školství v dubnu schválilo nová pravidla pro vysokoškolské studijní programy, které vedou ke kvalifikaci pedagogických pracovníků. Profesní organizace jako Učitel naživo, Otevřeno nebo Učitelská platforma popisují změny, které se dostávají přímo do výuky na pedagogických fakultách po celém Česku, jako výrazný posun a pozitivní změnu. (V premiéře jste mohli pořad slyšet v květnu 2024.)
Nově studenti učitelství stráví v průběhu studia minimálně 240 vyučovacích hodin ve třídě, z nichž alespoň 80 hodin odučí samostatně nebo v tandemu, zbytek mohou být v roli asistenta pedagoga nebo pozorovat výuku. Při studiu jsou pak praxe reflektované – roste význam zpětné vazby.
Superhrdinové a dobré podmínky pro duševní rozvoj
Čtěte také
„Nároky na absolventy pedagogických oborů jsou velké. Identikit učitele vychází, jako kdyby měl být superhrdina. Definovali jsme šest oblastí: učitel by měl rozumět svému oboru, měl by umět plánovat, vést a reflektovat výuku, umět vytvořit bezpečné prostředí pro učení, poskytovat a přijímat zpětnou vazbu a hodnotit podle kritérií, spolupracovat s kolegy a s rodiči, měl by se zaměřovat také na svůj profesní a osobnostní rozvoj – profesní sebepojetí a duševní zdraví. Na to by neměl zapomínat, protože třídní kolektivy jsou různorodé a ne vždy snadné k vedení,“ vysvětluje proděkanka pro praxe na Univerzitě Hradec Králové Michaela Mádlová a dodává, že klíčová je týmová spolupráce:
„Je potřeba, aby se spolupráci napříč obory i pracovištěm učili už studenti na fakultách, trend jde tímto směrem.“
Co přináší reforma vzdělávání učitelů a učitelek na pedagogické fakulty v Česku? Jak přispět k tomu, aby začínající pedagogové své působení ve školách nevzdávali? Proč je už při studiu pedagogických oborů důležité zdůraznit roli sebepojetí a sebepéče o duševní zdraví? Jaké kompetence prospívají psychické odolnosti učitelů a učitelek v jejich praxi? Poslechněte si celý Reparát v audiozáznamu.
Související
-
Petr Hartman: Přihlášky na střední školy ve stylu padouch, nebo hrdina
České školství učinilo krok do 21. století. Politici si mohou odškrtnout splněný úkol. Řeč je o elektronickém podávání přihlášek na střední školy a rozřazení uchazečů.
-
Slejšková: Školství je jako orloj, jedno kolečko ho může zablokovat. Změna musí být rychlá a celková
Ministerstvo školství zahájilo dvouměsíční veřejné konzultace nového rámcového vzdělávacího programu. Co by měly přinést?
-
Petr Honzejk: Nedostatek škol jako symptom nemoci českého státu
V Praze se na střední školu nedostalo 16 procent dětí, jistotu gymnaziálního studia neměly ani ty, které získaly 90 bodů ze 100. Je to do očí bijící nespravedlnost.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.