Facebook bude nově bez reklam, ale za peníze. Poplatky za užívání sociálních sítí mohou změnit uživatelské chování, myslí si analytik Koubský
Společnost Meta zahájí od listopadu systém předplatného pro uživatele, kteří se při používání jejich služeb nechtějí setkávat s reklamami. Nové tarify představila také sociální síť X, kterou bude možné kromě bezplatné základní verze používat také v rozšířených podobách basic a premium.
„Předplatné lidem umožní Facebook a Instagram využívat bez toho, že by jim firma zobrazovala reklamy. A také nebude k cílení používat informace, které o jejich chování shromažďuje,“ zprostředkovává podrobnosti o předplatném David Slížek. Cenu společnost stanovila na v přepočtu 245 korun měsíčně.
Čtěte také
Informace o změnách se objevily před necelým měsícem v deníku The Wall Street Journal.
Zpočátku ale nebylo jasné, jestli se konec reklam pro předplatitele týká pouze reklam cílených, nebo všech. Nyní společnost sama oznámila podrobnosti a podle jejich informací by po zaplacení měly zmizet všechny reklamy.
Nové otázky ale vyvstaly kolem zpracování dat o uživatelích. „Meta neříká, že data o chování lidí nebude sbírat. Ona jen říká, že pokud bude člověk platit předplatné, tak je nebude používat k cílení reklam,“ pozastavuje se nad prohlášením Slížek.
Tato varianta by byla komplikovaná nejen technicky, ale také legislativně. „Připadá mi to jako méně pravděpodobný výklad a ani z technického hlediska si to neumím dobře představit, jak by se to dalo zařídit,“ polemizuje Petr Koubský.
„Taky nevím, jak by se to prokazovalo. Spíš se mi zdá, že je to nějaký pokus, kam se dá zajít ve vyjednávání s Evropskou unií a s rozhodnutím příslušných soudů.“
Čtěte také
Opatření pro ochranu osobních údajů byly totiž hlavním důvodem pro zavedení předplatného pro uživatele Facebooku a Instagramu. „Meta se odkazuje na rozsudek Soudního dvora Evropské unie, který říkal, že musí umožnit uživatelům, aby mohli používat Facebook i bez zpracovávání dat, ale že ta alternativa může být placena,“ vysvětluje Slížek.
Bezplatná verze bude proto dostupná stejně jako doposud – s reklamami cílenými na základě informací o uživatelském chování.
Změna uživatelského chování
Další sítí, která využívá placených služeb je síť X Elona Muska. K bezplatné a zpoplatněné prémiové verzi nyní přibývá levnější tarif s rozšířenými funkcemi.
Čtěte také
„Úrovně předplatného skutečně nabízejí odlišnou funkcionalitu. Nejde jenom o vypnutí reklam, jde o to, co všechno uživatel může a nemůže, k čemu má přístup,“ popisuje Koubský.
Varianty se liší v možnostech ověření účtů, povolené délce příspěvků i při zvýhodňování odpovědí jiným uživatelům. Musk si na předplatném velmi zakládá, výhledově by jím chtěl zisky z reklam z větší části nahradit.
Zpoplatnění sítí přitom může mít i dopady sociální a ekonomické. „Připadá mi, že jde o odfiltrování jednak automatických účtů a jednak všelijakého nežádoucího uživatelského chování,“ uvažuje Koubský.
„Lidé, kteří si zaplatí aspoň minimální předplatné, si budou trochu víc vážit přítomnosti na sociální síti a zacházet s ní možná trochu jiným způsobem.“
Čtěte také
Žádná ze společností ale zatím nechce zcela přejít na placenou verzi, aby nepřišla o velký počet uživatelů neochotných za služby platit. „U příjmů z reklamy vždycky šlo o to, aby služba měla co nejvíce uživatelů. Když jich jsou třeba dvě miliardy, už to opravdu dá velké peníze,“ vypočítává. „Kdyby služby byly placené, tak by se asi musely spokojit s daleko menším počtem uživatelů.“
Na menší publika je ale zase snazší cílit. Je proto potřeba zvážit, kolik uživatelů společnost skutečně má, protože ne všechny účty jsou aktivní a pravé, a podle toho zacílit reklamu a zvolit byznysový model. Pro velké firmy je ale nejjistější strategií zachování bezplatných variant a sázka na masovost.
„Příjmy z reklamy jsou pořád první, nejdůležitější a zřejmě vždycky zůstanou. Předplatné je příjem navíc,“ uzavírá Koubský.
Více podrobností nejen o předplatném sociálních sítí, ale také o nevhodné anketě vygenerované umělou inteligencí pro britský deník The Guardian či mezinárodní konferenci zvažující rizika umělé inteligence si můžete poslechnout v pořadu Online Plus. Moderuje David Slížek.
Související
-
Evropa bez Twitteru? Musk zvažuje zákaz kvůli regulaci EU
Češi, Němci nebo Francouzi možná přijdou o sociální síť X. Její majitel Elon Musk totiž vyhrožuje, že ji stáhne ze všech států Evropské unie.
-
David Klimeš: Lovestory médií a sociálních sítí končí
Měl to být pro média zlatý grál digitálního věku – návštěvník ze sociálních sítí. Nejprve média v tomto nerovném partnerství však ztratila příjmy, kvalitu i návštěvnost.
-
Meta zvažuje zavedení placených verzí Facebooku a Instagramu pro uživatele v EU, mají být bez reklam
Zatím není jasné, kolik by placené verze stály a kdy by je firma mohla spustit. Kromě placených verzí by Meta v EU dál nabízela i bezplatné verze založené na reklamě, uvedly zdroje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.