Evald Schorm. Režisér bojující s normalizační nicotou

29. listopad 2018

„Nikdy si nestěžoval, nikoho neobtěžoval svými problémy. Když už toho na něj bylo moc, býval občas posmutnělý,“ vzpomínal před lety herec Pavel Zedníček na režiséra Evalda Schorma – mimořádně talentovanou a také okolnostmi mimořádně zkoušenou osobnost českého filmu.

Schorm (1931-1988) patřil k nejvýraznějším postavám české filmové „nové vlny“. Byl režisérem zásadních českých filmů druhé poloviny 60. let, které ale postupně mizely v normalizačních trezorech. V zahraničí o něm zatím psali jako o „největším mozku“ a „filozofovi“ této generace.

Trnitá cesta k filmu

Elo Havetta. Talentovaný filmař, kterého zabila normalizace

Stará promítačka

V pondělí 3. února 1975 si Gustáv Husák prohlédl nový obchodní dům Kotva v Praze a noviny psaly o Slovenském festivalu politické písně v Martině, kde zaznělo čtrnáct „angažovaných“ písní. Toho dne také zemřel filmový a televizní režisér Elo Havetta. O jeho smrti se nepsalo. Na Havettu se mělo zapomenout – a to se podařilo téměř dokonale.

Nadaný a výjimečně schopný umělec je podepsán pod filmy Farářův konec, Pět holek na krku či Návrat ztraceného syna. Jeho cesta k filmu přitom nebyla jednoduchá: coby syn kulaka měl v padesátých letech jen omezenou možnost vzdělání, z maturitního ročníku hospodářské školy v Táboře jej vyloučili a odmaturovat směl až v roce 1951.

Po dělnických povoláních a vojenské službě se neúspěšně pokoušel dostat na herectví, ale uspěl až v roce 1956 na FAMU, kterou absolvoval ve dvaatřiceti. Studoval režii u Otakara Vávry, jeho spolužáky byli Věra Chytilová nebo Jiří Menzel. Celovečerní debut Každý den odvahu natočil v roce 1964.

V roce 1969 dokončil vlastní filmovou odpověď na sovětskou okupaci Den sedmý – osmá noc; film už nesměl být uveden a diváci jej poprvé viděli v roce 1990. Po dokončení filmu Psi a lidé (1971) musel Schorm odejít režírovat k divadlu: Ypsilonka, Činoherní studio v Ústí nad Labem, Semafor, Divadlo Na zábradlí...

Sám proti nicotě

„Vždycky, pokud jde o tvůrčí akt, stojí tvůrce sám proti nicotě a musí z ničeho stvořit hodnotu. Jediné, co se může stát důvodem k existenci, která má smysl, je tvorba hodnot.“ Tato slova si napsal Evald Schorm v poznámkách k filmu Návrat ztraceného syna; v letech normalizační nicoty dostala zcela nový význam. Schorm režíroval Dostojevského, Hrabala, Shakespeara, Suchého i operu, památné jsou jeho inscenace v Laterně magice.

„První zkoušku vždycky začínal povzdychem: ,Děti, co s tím budeme dělat? Je to na vás, vy víte nejlíp jak to hrát, co bych vám k tomu měl říkat!‘ A pak člověk zíral, kolik toho měl nastudováno, jak pečlivě byl připravený. Hru měl samozřejmě dopředu promyšlenou, ale ke své představě nás nechal dojít postupně, nenaléhal. Trpělivě s námi zkoušel všechny naše nápady,“ řekl už citovaný Pavel Zedníček, který byl deset let Schormovým kolegou v Divadle Na zábradlí.

I v divadle Schorma trápila komunistická omezenost a potýkal se s mnoha zákazy. Jeho citlivá povaha se s tím těžce vyrovnávala, přidala se cévní choroba. Teprve na sklonku totalitního režimu se směl vrátit k filmu. Natočil Vlastně se nic nestalo (1988), ale premiéry se už nedožil; kritika ostatně tento snímek považuje za Schormův nejslabší. Zemřel den před 57. narozeninami.

Pohnutý osud Evalda Schorma a to, jak do něj zasahovala politika, připomíná v Portrétech publicista Pavel Hlavatý.

autor: David Hertl
Spustit audio

Související