Europoslanec Niedermayer: Pokud nepodpoříme elektromobilitu, budou nároky na naši spotřebu energií ještě vyšší
Europoslanci z Výboru pro životní prostředí podpořili plán Evropské komise zakázat od roku 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. „Není užitečné to rozhodnutí odkládat. Zkomplikovalo by to firmám strategie pro další léta,“ míní europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). Jeho kolega Ondřej Knotek (ANO) nesouhlasí: „Je to unáhlené rozhodnutí. Zbytečně si cílem pro rok 2035 svazujeme ruce. Navíc s významným rizikem pro evropskou ekonomiku a soběstačnost.“
Podle Niedermeyera průmysl potřebuje mít jistotu, jaká pravidla budou do budoucna platit. Mimo jiné proto, aby mohl provádět smysluplné investice.
Drtivá většina nově prodávaných automobilů bude už během dekády bateriová, případně s nulovými emisemi.
Luděk Niedermayer
„Dovedl bych si představit, že bude otevřený prostor pro některé aplikace spalovacích motorů, například pro sportovní auta nebo pro vozidla záchranných složek. Ale drtivá většina nově prodávaných automobilů bude už během příští dekády bateriová, případně s nulovými emisemi. Je to cesta, jak zajistit dostupnou mobilitu pro evropské občany,“ naznačuje europoslanec za TOP 09.
EU se snaží vyvázat z energetické závislosti na Rusku, ale ukončení prodeje aut se spalovacími motory nás žene do náruče Číny.
Ondřej Knotek
Elektromobilita podle něj sehrává důležitou roli nejen z hlediska emisí, které stojí v popředí klimatických plánů. Zásadně vstupuje do hry také v souvislosti s válkou na Ukrajině, a to při řešení závislosti členských států Evropské unie na ruské ropě a plynu.
„Protože elektromobily – a stejně tak například elektrické vlaky proti dieselovým vlakům –, mají mnohem vyšší účinnost. Přechod na elektromobilitu je jedna z hlavních cest jak zvyšovat energetickou efektivitu. Pokud se nám nepodaří podporovat rozvoj elektromobility, budeme mít mnohem vyšší nároky na spotřebu energií,“ vysvětluje.
Závislost na Rusku vs. Číně
Europoslanec Ondřej Knotek označuje za paradox to, že se evropské země na jednu stranu snaží vyvázat z energetické závislosti na Rusku, přitom cíl ukončit prodej nových aut se spalovacími motory je žene do náruče Číny.
Čtěte také
„Zdaleka totiž není jisté, jestli budeme mít dostatečnou schopnost recyklovat kovy, ze kterých se vyrábějí baterie. Pokud tu schopnost nebudeme mít, budeme závislí na dovozu z Číny, která bude mít dalších 40 let ,pod palcem‘ velkou část trhu s kovy. A tak bude Čína určovat nabídku.“
„Z války na Ukrajině bychom se měli poučit tak, že rok 2035 nestanovíme. Budeme podporovat elektromobilitu, ale zároveň se soustřeďme i na ostatní technologie. Není vůbec jisté, zda budeme mít dostatečnou infrastrukturu, nabíječky. Sporné je také, jestli budeme mít v roce 2035 dostatek čisté energie. Pokud ne, je to pokrytectví, protože do baterek budeme napouštět elektřinu, která vzniká spalováním fosilních paliv,“ upozorňuje.
Niedermayer zdůrazňuje, že evropská regulace nepředepisuje žádnou technologii, pouze říká, že auta mají být s nulovými emisemi.
Čtěte také
„Také se ukazuje, že v okamžiku, kdy jsou některé kovy velmi obtížně dostupné anebo jsou drahé – a Tesla je toho velmi užitečným příkladem –, tak se technologie baterií posune k jiné. K takové, která vzácné kovy tolik nepotřebuje. Evropská regulace navíc nenařizuje, že musí jít o bateriová auta,“ opakuje europoslanec TOP 09.
Poslechněte si celou debatu. Moderuje Tomáš Pancíř.
Související
-
Klimatolog Tolasz: Snižování emisí mělo být rychlejší, ale buďme rádi alespoň za takovou dohodu
Bezmála 200 zemí světa chce zastavit globální oteplování předtím, než překročí kritickou mez. Výběr toho podstatného z dění z Glasgow sestavil reportér Štěpán Sedláček.
-
Slibuje se k roku 2050, ale emise dál rostou, kritizuje klimatický summit COP26 analytik Patočka
Zůstává po klimatickém summitu v Glasgow lidstvu naděje, že podaří udržet globální oteplování na uzdě? Debatují výzkumník Josef Patočka a europoslanec Ondřej Knotek (ANO).
-
Glasgow je jiné. Změny klimatu se nezpochybňují, emise dosáhnou vrcholu a začnou klesat, říká expert
„V Glasgow už nikdo nezpochybňuje klimatickou změnu. Všechny velké státy a firmy si uvědomují nutnost přestat spalovat fosilní paliva. A stojí před otázkou jak.“
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.