České sklo se vrací do módy. Nemělo by jen stát ve vitríně, říká sklář, jehož vázy si zahrály ve filmu Barbie
Jeho vázy si zahrály ve filmovém hitu Barbie. Chtěl navázat na rodinnou tradici a těsně před začátkem pandemie rozjel sklářskou firmu. Během rostoucích cen energií nabíral lidi a zvyšoval výrobu. Přes 90 procent své produkce vyváží za hranice. Podnikatel Lukáš Klimčák studoval byznys v Rakousku, ve Finsku a světelný design na jedné z nejprestižnějších fakult architektury světa v Londýně.
Díky filmu, který se stal fenoménem, se o jeho skle mluví v Česku i zahraničí.
Čtěte také
„Začínají se nám ozývat zahraniční média a zaznamenali jsme velký nárůst návštěvnosti webu, který se propsal do samotných objednávek. V týden premiéry byl nárůst o více než 70 procent. Jsme rádi, že se náš džbán stává ikonickým a upevnil si pozici tady na trhu,“ říká podnikatel.
Filmová rekvizita se objevuje v médiích a „při sledování filmu ji diváci hledají, načež si někteří chtějí kus Barbie pořídit i domů,“ popisuje úspěch Klimčák a dodává, že se sice jedná o dobrý marketing, ale český trh jím začíná být přesycený.
„My nejsme jen firma o Barbie, ale vytváříme spoustu zajímavých, nových kolekcí, na které se chceme soustředit.“
Zásilka do filmového studia nebyla doručena včas
Čtěte také
Film se natáčel ve Velké Británii, což zkomplikovalo vývoz skla kvůli Brexitu. „S každou zásilkou, která je nad 135 liber, se pojí větší administrativní nároky a to nás bohužel potkalo i při dodávání do studií Warner Bros. Celá zásilka byla celkem objemná, posílali jsme 16 džbánů, celníci se rozhodli zásilku namátkou prozkoumat a celá se zasekla. I když šla významnému studiu, nepustili ji včas, takže jsme nakonec do filmu přes naše londýnské partnery sháněli jiné dva produkty. Původně jich mělo být 16, nakonec byly jen dva,“ říká Klimčák.
Zásilka dorazila o den později, než byl termín natáčení. „Z produkčního týmu mi napsali, že se jim sklo moc líbí a že si ho rozdají. My jsme do poslední chvíle nevěděli, jestli ve filmu bude vůbec použito,“ míní.
Sklo není přežitek a nemá jen stát ve vitríně
Podle Klimčáka se sklo vrací do módy. „Jsem rád, že přispíváme k renesanci českého skla tady v tuzemsku, které dostává větší mediální prostor i se těší větší oblibě u českých zákazníků. Chceme, aby se naše sklo používalo, nikoliv aby to bylo sváteční sklo. I díky covidu jsme si více uvědomili, že se chceme obklopovat kvalitnějšími věcmi. A já jsem jedině rád, když kvalita zvítězí nad konzumem.“
„Češi více dbají na to, co je vidět na první pohled, než na to, co mají doma,“ tvrdí podnikatel. „Oproti tomu v Británii je větší kultura čajových dýchánků, ke kterým si lidé zvou domů návštěvu a chtějí se pochlubit, jak mají vybavený byt,“ dodává.
Poslechněte si celý pořad Osobnost Plus v audiozáznamu. Moderuje Michael Rozsypal.
Související
-
Aplikace z vás udělá Barbie, při tom ale shromažďuje osobní údaje. K čemu všemu je pak může použít?
Používání populární aplikace, která fotku obličeje uživatele promění ve stylizovanou panenku Barbie, je pastí na osobní údaje.
-
Kučerová: Do Elle jsem šla s předsudky. Je ale skvělá výzva začít ji dělat i pro intelektuály
„Pochopila jsem, že skrze slova, různou vizualizaci a narativy můžeme vytvářet svět tak, jak bychom ho chtěli vidět,“ říká Thea Kučerová, šéfredaktorka časopisu Elle.
-
Všichni chtějí do Barbielandu. Film Grety Gerwig oživuje ikonickou, ale stereotypní panenku
Dlouho očekávaný film Barbie jde do kin už za týden. Proč snímek musíte vidět? Může být panenka Barbie emancipační hrdinkou? A jak souvisí s mýtem krásy a kultem těla?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.