České sklo se vrací do módy. Nemělo by jen stát ve vitríně, říká sklář, jehož vázy si zahrály ve filmu Barbie

11. srpen 2023

Jeho vázy si zahrály ve filmovém hitu Barbie. Chtěl navázat na rodinnou tradici a těsně před začátkem pandemie rozjel sklářskou firmu. Během rostoucích cen energií nabíral lidi a zvyšoval výrobu. Přes 90 procent své produkce vyváží za hranice. Podnikatel Lukáš Klimčák studoval byznys v Rakousku, ve Finsku a světelný design na jedné z nejprestižnějších fakult architektury světa v Londýně.

Díky filmu, který se stal fenoménem, se o jeho skle mluví v Česku i zahraničí.

Čtěte také

„Začínají se nám ozývat zahraniční média a zaznamenali jsme velký nárůst návštěvnosti webu, který se propsal do samotných objednávek. V týden premiéry byl nárůst o více než 70 procent. Jsme rádi, že se náš džbán stává ikonickým a upevnil si pozici tady na trhu,“ říká podnikatel.

Filmová rekvizita se objevuje v médiích a „při sledování filmu ji diváci hledají, načež si někteří chtějí kus Barbie pořídit i domů,“ popisuje úspěch Klimčák a dodává, že se sice jedná o dobrý marketing, ale český trh jím začíná být přesycený.

„My nejsme jen firma o Barbie, ale vytváříme spoustu zajímavých, nových kolekcí, na které se chceme soustředit.“

Zásilka do filmového studia nebyla doručena včas

Čtěte také

Film se natáčel ve Velké Británii, což zkomplikovalo vývoz skla kvůli Brexitu. „S každou zásilkou, která je nad 135 liber, se pojí větší administrativní nároky a to nás bohužel potkalo i při dodávání do studií Warner Bros. Celá zásilka byla celkem objemná, posílali jsme 16 džbánů, celníci se rozhodli zásilku namátkou prozkoumat a celá se zasekla. I když šla významnému studiu, nepustili ji včas, takže jsme nakonec do filmu přes naše londýnské partnery sháněli jiné dva produkty. Původně jich mělo být 16, nakonec byly jen dva,“ říká Klimčák.

Zásilka dorazila o den později, než byl termín natáčení. „Z produkčního týmu mi napsali, že se jim sklo moc líbí a že si ho rozdají. My jsme do poslední chvíle nevěděli, jestli ve filmu bude vůbec použito,“ míní.

Sklo není přežitek a nemá jen stát ve vitríně

Majitel značky Klimchi Lukáš Klimčák se džbánem, který si zahrál ve filmu Barbie

Podle Klimčáka se sklo vrací do módy. „Jsem rád, že přispíváme k renesanci českého skla tady v tuzemsku, které dostává větší mediální prostor i se těší větší oblibě u českých zákazníků. Chceme, aby se naše sklo používalo, nikoliv aby to bylo sváteční sklo. I díky covidu jsme si více uvědomili, že se chceme obklopovat kvalitnějšími věcmi. A já jsem jedině rád, když kvalita zvítězí nad konzumem.“

„Češi více dbají na to, co je vidět na první pohled, než na to, co mají doma,“ tvrdí podnikatel. „Oproti tomu v Británii je větší kultura čajových dýchánků, ke kterým si lidé zvou domů návštěvu a chtějí se pochlubit, jak mají vybavený byt,“ dodává.

Poslechněte si celý pořad Osobnost Plus v audiozáznamu. Moderuje Michael Rozsypal.

autoři: Michael Rozsypal , vsvo

Související