Britská armáda láká mileniály. V kampani vyzdvihuje to, co společnost na mladé generaci kritizuje

Britští vojáci při cvičení

Kvůli jejich slabostem a citlivosti se jim přezdívá sněhové vločky, přesto právě na mileniály ve své náborové kampani cílí britská armáda. A vyzdvihuje v ní to, co většinová společnost považuje za problém – u nadšených hráčů videoher oceňuje jejich nadšení, u milovníků selfie zase jejich sebevědomí. Kampaň má zaujmout ambiciózní typy, kteří se cítí nedocenění, ale mají potenciál dělat práci s opravdovým významem.

„Kampaň je určitě velmi moderní a je postavena na nejnovějších výzkumech zkoumajících generaci Z a mileniály. Britská armáda cílí na lidi mezi 16–25 lety, kteří jsou velmi citliví na kritiku,“ poukazuje vedoucí Katedry marketingové komunikace a public relations na FSV UK Denisa Hejlová.

Čtěte takéNěmecká armáda chce nabírat i unijní vojáky. Kromě Česka má zájem i Belgie, Švédsko a Dánsko

Dodává, že tito lidé se často neumí vyrovnat s jakoukoli negativní zpětnou vazbou, a právě na tom je kampaň založena. „Sází na moment překvapení, kdy na první pohled tuto generaci kritizuje, ale vlastně hraje na jejich ego a z toho, co společnost považuje za negativní, dělá přednost,“ vysvětluje odbornice.

Náborové kampaně zpravidla bývají ve stylu akčního filmu, tato ale představuje armádu jako něco, co má hlubší smysl: „To mladá generace požaduje po značkách obecně. I hamburger si chtějí koupit jedině od firmy, u které vidí, že se chová eticky,“ upozorňuje Hejlová.

Armáda se snaží prezentovat jako místo, kde mladí lidé mohou najít svoji identitu, rodinu a sociální vazby, protože s tím mívají problém. Často jsou osamělí a nevědí, jak si udělat kamarády.
Denisa Hejlová

Podobná kampaň by podle ní mohla fungovat i v Česku, zdejší mladí lidé jsou ale jiní, protože v menší míře vyrůstali s počítači a mobily v ruce než jejich britští vrstevníci. Očekává ale, že během několika let se rozdíly vyrovnají: „Rodiče jsou rádi, když si dítě někam zaleze s mobilem, a moc nekontrolují, co dělá. To je ten hlavní faktor.“

Bundeswehr rekrutuje rekordní počet nezletilých. Blížíme se Saúdské Arábii, kritizuje Levice

03260934.jpeg

Mezi vojáky německého Bundeswehru přibývá nezletilých. Levicová strana Die Linke a evangelická církev proto bijí na poplach. Zda oprávněně či nikoliv analyzuje Lorenz Hemicker, redaktor německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung.

„Většina lidí u nás do armády vstupuje kvůli vzoru nebo rodinné tradici. I češství je uzavřenější koncept, než platí v Británii, kde se snaží armádu učinit méně britskou, aby se do ní hlásilo více přistěhovalců první a druhé generace,“ doplňuje.

Novinář Jan Gazdík poznamenává, že i česká armáda má problém s nedostatkem vojáků. „Cizinci už v české armádě i v policii slouží. Jeden z vojáků padlých v Afghánistánu se jmenoval Kolja Martinov, Rus, který se jako malý přistěhoval s rodiči,“ reaguje.

Do armády lidé vstupují s různými motivy, které se ale zvláště na zahraničních misích mění v ty vlastenecké.
Jan Gazdík

Britskou kampaň považuje za zajímavý nápad, má to ale své limity. „I česká armáda avizuje zájem o lidi, kteří to umějí s počítači. Ale nejsem si jistý, že tito extrémně citliví lidé budou schopní zvládat stresové situace a práci na povel – nejen když se jim zachce,“ uzavírá.

Související