3 cviky pro všechny, které zrovna bolí záda. Radí cvičitelka Fit Pain Free Hana Toufarová

8. únor 2019
páteř, záda, krční páteř, klouby

Fit Pain Free je cvičení, které jde až k samé podstatě fungování lidského těla izolovanou a úzce zaměřenou formou. Alespoň to tvrdí Hana Toufarová, která se svou matkou rozvíjí původně americkou metodu v Česku.

Kateřina Cajthamlová: Mnozí se touží zbavit kil, i když to vůbec nepotřebují. Hon za číslem na váze je jen mediální bublina

Kateřina Cajthamlová

Podle světové zdravotnické organizace (WHO) se od 80. let počet obézních lidí v Evropě ztrojnásobil. Dá se zhubnout zdravě a proč byste neměli sledovat váhu, ale spíš metr?

„Je to metoda, která vás jednoduše zbaví bolesti. Protahujete vlastně jednotlivé svaly tak, aby vaše tělo fungovalo správně a vy jste ho nepřetěžovali,“ popisuje Hana Toufarová. Metoda není univerzální, zaměřuje se hlavně na chronickou bolest zad, kyčlí a ramen.

Posilování izolovaných svalů

Sama musela kvůli bolesti skončit se sportovní aerobikem už v 16 letech. Pár let se s tím prala, protože jí pohyb chyběl, až jí maminka našla Fit Pain Free. „Hlavně se zaměřujeme na cvičení, která posilují mezilopatkové svaly, protože celý den prosedíme u počítačů a mobilů, a pak i ne flexory kyčle, které souvisí se špatnými návyky chůze,“ popisuje.   

Podstatou Fit Pain Free je zhruba 400 cviků, které se „nastaví“ každému na míru. Tím kouzlem a základem je cvičení doma (nebo v práci). „Je určeno pro každodenní cvičení, a to i pro ty, kteří nemají sport zrovna v láce. Cvičíme vsedě i vleže, ale taky klidně v kostýmku na pracovní židli. Vůbec přitom nemusíte propotit tílko,“ dodává cvičitelka.

Pro lidi v kancelářích máme 3 cviky:

Pro ty, kteří celý den sedí a správně se jim neprokrvuje dolní partie nohy:
Dejte nohy do 90° na šířku pánve tak, aby kotník, koleno a kyčel byly v jedné rovině. Propleťte si ruce v týl a tlačte ramena dolů, lopatky k sobě a lokty dozadu tak, aby se vám hrudní koš vyklenul. Stačí minutka, ale zkuste to co nejčastěji celý týden a Hana Toufarová vám garantuje, že to už během jednoho týdne na sobě taky poznáte.

Posilování flexoru nohy:
Sedíte u stolu, nohy máte v rovině pánve a jednu nohu zvednete tak 10 cm nad podložku. Tím posilujete flexor, který může za vaši správnou chůzi. Pokud máte tyto svaly nějak zkrácené, tak se to prý pozná houpavou chůzí, nebo při chůzi tzv. dupete. Nohy střídavě zvedáte a pokládáte.

Stojíte správně?
Problémy se zády, bolestí beder, ramen a hlavy mohou vzniknout i pokud „jen“ špatně stojíte. Obvykle totiž člověk váhu nerovnoměrně rozděluje na jednu, nebo druhou nohu. Ale správně stojíte jen ve chvíli, kdy svou váhu dobře rozložíte na obě nohy. Dlouhodobé stání pak prý rozhodně dobré funkci vašeho těla neprospívá.

Bolest zad

Cvičení pro všechny

Fit Pain Free metoda je podle Toufarové pro všechny věkové kategorie, od dětí po seniory, pro vrcholové sportovce i lidi z kanceláře. „Jedinou podmínkou, kdy nemůžete do skupiny, je, když trpíte akutní bolestí. V takovém případě je pro vás určena individuální terapie, kde se nastaví cvičení na míru.“

Nejde o lékařskou metodu, ale o cvičení podle Petera Egoscue. „Byl to voják zraněný ve válce, kterému ale lékaři nedokázali pomoct. Tak postupně sám na sobě zkoušel metodu izolovaného cvičení… a ono to fungovalo,“ popisuje začátky, které zažila na vlastní kůži maminka Toufarové, taky Hana. Ta se totiž jela učit k Líbě Plačkové do amerického San Diega. Je to Češka, která v USA žije už 30 let a Fit Pain Free učí další.

Toufarová ale přiznává, že pokud chcete změnu, tak byste na sobě měli pracovat. „Je to samozřejmě i o jídle, ale taky o hlavě. Pokud ve všem vidíte jen to špatné, tak můžete cvičit, jak chcete a šťastní pravděpodobně nebudete. Ale z vlastní zkušenosti vím, že ať ten den byl, jaký byl, tak když si zacvičím, je pro mne najednou super,“ dodává.

Víc si poslechněte v audiozáznamu rozhovoru pořadu Českého rozhlasu Plus Hovory. Ptal se Vladimír Kroc. 

Spustit audio

Související