Vrah z filozofické fakulty? Chtěl se jen pomstít a ukázat světu, jak trpí. Ale udělal svět trpícím, míní psychoterapeutka Lucká
Naše společnost prošla před Vánocemi šokem, když vrah z filozofické fakulty zabil na škole 14, dohromady 17 lidí. Mediální odborníci kritizují pozornost, která byla vrahovi věnována, některá média se naopak hájí tím, že je jejich povinností informovat. „Neumím si představit médium, které by neinformovalo. Vždyť média jsou tu snad od toho,“ komentuje psychoterapeutka Lucie Lucká v pořadu Hovory.
„Jestli se tento chudák něčím proslavil, tak si toho moc neužil. Protože už je mrtvý a nic z toho nemá. Musím ale říct, že jsem ho neznala, nikdy jsem se s ním nepotkala, takže ani netuším, co to bylo za člověka, všechno to tak jsou jen mé fantazie a hypotézy,“ uvozuje svou řeč psychoterapeutka.
Čtěte také
„Proto bych neřekla, že jeho hlavním motivem bylo se proslavit, mám pocit, že se chtěl pomstít. A bylo mu úplně jedno, jestli se tím proslaví.“
Lucká zpochybňuje i to, že by měl od médií nějakou přílišnou pozornost. „Jaká pozornost? Jestli jsem kdy slyšela jeho jméno, tak jsem ho zapomněla. A hlavně, není mu potřeba žádnou pozornost věnovat, tím ať se zaobírají třeba odborníci,“ nabádá.
Nedá se tomu zabránit
Porozumět bychom podle ní asi měli jen tomu, že se to může stát znovu, protože podobní lidé jsou mezi námi.
„Je to prostá realita a nedá se tomu zabránit. Kdokoliv si myslí, že se tomu dalo zabránit, je podle mne na omylu, nedalo. Vždycky jsou mezi námi lidi, kteří si najdou nějaký způsob, jak druhým ublížit, jak se pomstít.“
Čtěte také
Víc než vrahovi bychom ale měli věnovat pozornost obětem a jejich truchlení.
„Jednoznačně bych věnovala obětem pozornost, kterou by si ale samy přály. Přistupovala bych k tomu velmi diskrétně, individuálně ke každému zvlášť i s individuální pomocí. Někdo by možná měl zájem sdělit své prožitky médiím, jiný by o to nestál a chtěl zůstat tichou, nenápadnou, soukromou osobou.“
Při mši za oběti arcibiskup Jan Graubner v katedrále sv. Víta upozornil, že vrah, který si vzal sám život, je rovněž obětí zla.
„Podle mého soukromého názoru to byl totální zoufalec, kterému se vůbec nepovedl život, úplně si ho zhatil. Dlouho mu muselo být strašlivě špatně, musel vnitřně strašlivě trpět a nevěděl proč. Nevěděl si s tím rady, neuměl s tím nic dělat a bohužel to překlopil do strašlivé věci, jako je msta těm, kteří to mají v životě dobré a kteří netrpěli.“
Čtěte také
„Nedokázal to řešit jinak. Chtěl se jen pomstít a ukázat světu, jak trpí. A udělal svět trpícím. Asi bych v určitých případech byla pro obnovu trestu smrti,“ dodává osobní komentář.
Psychoterapeutce není ani blízká představa, že byl obětí zla. „To nevím, protože nevím, co je zlo a dobro. Já to tak v životě nevidím. Myslím, že život je dobrý i špatný, spíš je to kombinace. Že se stal obětí zla? On byl obětí sám sebe,“ uzavírá Lucie Lucká.
Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory Petra Viziny.
Související
-
Lidský řetěz kolem filozofické fakulty. Studenti a další uctili památku zastřelených při prosincovém útoku
Děkanka FF UK Eva Lehečková při zahájení poděkovala studentským spolkům, které pietní akci zorganizovaly.
-
Od vstupu policie do budovy do smrti střelce uběhlo 17 minut. Podle inspekce postup nebyl laxní ani nedbalý
Střelba v univerzitní budově na náměstí Jana Palacha v Praze je nejtragičtějším podobným případem v historii Česka. Pachatel při ní na místě zabil 13 lidí, čtrnáctá oběť zemřela později v nemocnici.
-
Letní semestr na filozofické fakultě začne podle plánu, na náměstí vznikne stálé pietní místo
Učit se bude ve všech budovách včetně hlavní budovy na náměstí Jana Palacha, řekla ve čtvrtek na setkání s novináři děkanka fakulty Eva Lehečková. Výjimkou je čtvrté patro budovy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.