Trabant byl z nouze cnost, ale ve své době to byl docela moderní automobil, myslí si cestovatel Dan Přibáň
Před 30 lety sjel z výrobní linky poslední kus vozítka, které si vysloužilo výsměch ale i srdce dobrodruhů. Trabant se dá považovat za fenomén komunistické éry Východního bloku střední Evropy i za symbol pádu železné opony.
Cestovatel a novinář Dan Přibáň připomíná, že v době, kdy se Trabant začal vyrábět, bylo to na svou dobu poměrně moderní auto. V průběhu let povážlivě zastaral, takže automobilka Sachsenring se sídlem v saském Zwickau už nemohla konkurovat automobilkám ze Západu.
I tak se ale na trabant v NDR čekalo velmi dlouho. „Byla to z nouze ctnost,“ říká Přibáň.
Dodává, že když pak měli východoněmečtí občané možnost přes pražskou ambasádu Spolkové republiky Německo utéct na Západ, neváhali a auta nechali svému osudu v ulicích československé metropole. Minimálně do doby, než si je někdo z příbuzenstva zas odvezl zpět.
Po pádu železné opony v roce 1991, výroba duroplastového vozítka nadobro skončila. S postupem času se ale ze symbolu socialistického motorismu stal veterán a dnes je o trabanty opět zájem.
Trabant 601
Ve své době byl Trabant 601 velmi progresivním automobilem, který byl jako první v masové míře vyráběn z plastů. Poháněl ho dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou.
Poslechněte si celý díl série 30 let poté Zuzany Markové.
Související
-
Julie Hrstková: Když nemám ani na Trabant, nemám si půjčovat na Ferrari
Česká republika je jedinou vyspělou zemí světa, která se v pandemické krizi zcela dobrovolně vzdala podstatné části příjmů.
-
S trabanty končíme. Teď pojedeme ve žlutém vozítku na čtyřech kolech a je to fakt divný, říká Přibáň
Žlutý trabant a cesta kolem světa plná útrap a průšvihů. To je dnes už synonymum pro náčelníka projektu Tanstrabant Dana Přibáně, hosta pořadu Hovory.
-
Všechno, co je na minulém režimu špatné, je v Trabantu, říká cestovatel Přibáň
„Šlo o to sdělení: vzít jednoduchoučké auto, vyrazit s ním a že to jde. Trabantem projedete v podstatě všude, když přizpůsobíte styl jízdy,“ říká cestovatel Dan Přibáň.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.