S trabanty končíme. Teď pojedeme ve žlutém vozítku na čtyřech kolech a je to fakt divný, říká Přibáň
Žlutý trabant a cesta kolem světa plná útrap a průšvihů. To je dnes už synonymum pro náčelníka projektu Tanstrabant Dana Přibáně, hosta pořadu Hovory.
Nebezpečí k dobrodružství patří, můj tým je naštěstí dost sebevražedný, říká Dan Přibáň
„Co zásadního jsem si za těch deset let uvědomil a pochopil, že ty věci realizovat jdou. To připuštění si toho, že to je možné, je hodně důležité. Spoustu věcí člověk nedělá jen proto, že neví, že je může dělat a že vypnutí toho bloku - nebo je to pojistka, to vypnutí ve své hlavě je hrozně důležité a je to to nejdůležitější, co má,“ říká cestovatel, dokumentarista, režisér a novinář Dan Přibáň, host Osobnosti Plus.
Na poslední asijské výpravě natočili už pátý film nazvaný Trabantem tam a zase zpátky. „Byla to poslední cesta s trabantama a řekli jsme si, že musíme udělat něco jiného. Už mě začalo štvát, že jsme strašně zaškatulkovaní. Že si lidi nedokáží představit nic jiného, než že sedíme a kroutíme tím volantem. Přitom ten trabant byl spíš prostředek k dělání dalších věcí,“ popisuje Dan Přibáň své plány.
Podrobnosti zatím přísně tají, něco málo ale prozradil. „Bude to ve žlutém vozítku, to ano, ale víc je zatím tajný. Úplně nejtajnější. Na konci posledního filmu je podtitulková sekvence, která na to nové vozítko odkazuje. Když si to někdo zastaví, což nevím jak udělá, dokud to nebude na internetu, tak si to může sám zanalyzovat… Pořád to jsou čtyři kola a je to fakt divný,“ naznačuje dobrodruh.
Nová výprava se chystá
A kam pojedou? „Bude to všesměrově, ale do míst, kde jsme ještě nebyli. Už bych nechtěl jet dlouhou cestu odněkud někam, ale vyzobat si prostory, kam jsme se nedostali a které nikam nevedou,“ prozrazuje.
Poslední výprava dvou trabantů, jednoho Malucha a jedné Jawy projela 25 tisíc kilometrů z Indie, přes Nepál, Pákistán, Čínu, Tádžikistán, Kyrgyzstán, Uzbekistán, Rusko, Ukrajinu a Slovensko.
Pak doplňuje, že „nikam“ prý nevede Aljaška. V tuto chvíli vše vymýšlejí a podrobnosti se teprve rodí. Bude to vozítko na čtyřech kolech, ale větší pohodlí je určitě nečeká. „Trabant je proti tomu zlatej. Jsem vlastně zvědavý, co to bude dělat s naším kameramanem Zdeňkem, který je na sebe dost opatrný. Naopak Marek, ten zas říká, že proti Jawě nemůže být nic horšího,“ směje se.
Začalo to před 12 lety
S partou kamarádů se někdy v roce 2006 rozhodli cestovat, a když nad tím dumali, došli k závěru, že projet svět jde jen nějakou „nabušenou čtyřkolkou“.
„To je ale nereálné, když tu čtyřkolku nemáte. Takže naše myšlenka byla: vezmeme trabanta a ukážeme, že to jde. Nešlo o tu show, ale o skutečnou myšlenku, která byla pravá. Když se někdo rozhodne, že vezme nějakou blbost, udělá si kampaň, vybere prachy a pak natočí film,… to nemůže fungovat, protože vespod není nic.“
Překážka na trase se dá i tím trabantem objet. Takový úředník s razítkem ale ne, říká dobrodruh Dan Přibáň
Cesta kolem světa v trabantu? Proč zrovna tohle lidové vozítko východoněmecké výroby, kterému se celý svět tak trochu posmíval?
Přibáň tvrdí, že jejich projekt stojí na pevných, a hlavně vydřených základech, protože první dva filmy dělali doslova na koleně a pěkně „za vlastní“.
„Když jsme jeli potřetí, tak to nebylo tak, že by nás kompletně platila ČT. Ale já vzal úplně všechny své úspory a řekli jsme si, uděláme z toho seriál Jižní Amerika a buď to půjde, nebo ne,“ popisuje.
Po návratu měl doma mraky materiálů. „Já se to pak snažil někam dostat. Ale je v tom naše opravdovost, a ne že je to blbý, to se bude líbit. To u nás nebylo nikdy.“ Každý z jejich snímků je tak trochu jiný, ale vlastně stejný. „Má to ukázat, že i na velkou cestu člověk nemusí mít velké auto, ani velké vybavení, ani velké peníze.“
Cestou jsem se našel
Přibáň cestování propadl, vlastně odjakživa chtěl vidět celý svět. Proč? „Myslím, že je to o poznání sebe samého. Dřív jsem si myslel, že dojde ke změně. Teď už vím, že člověk nějaký je, má nějaké dispozice a cestou se objevuje. Přiznává si, jaký doopravdy je. Daleko víc, než by se cestou měl změnit.“
Expedice žlutých trabantů se pořád rozrůstá. A to je špatně, přiznává sebekriticky Dan Přibáň
Je náčelníkem cestovatelských projektů, které nesou název Transtraband. Se svým „žlutým cirkusem“, jak se jeho výpravám kvůli barvě vozidel přezdívá, absolvoval už čtyři expedice. Ta poslední vedla napříč Tichomořím.
Cesta člověka vystavuje zkouškám a tlakům. 12 let za volantem změnilo i Dana Přibáně. „Rozhodně mě to změnilo, ale ne tak, že bych si řekl, že jsem teď někdo jinej. Že je ze mě jiný člověk. Teď jsem ale daleko víc já, třeba i odstraněním různých póz. Přestal jsem si dávat pozor na to, co si o mě kdo myslí, a když mě někdo štve, tak mu to taky řeknu. A je mi v tom daleko líp,“ přiznává otevřeně.
Má nějaký návod, jak na půlroční cestě udržet v týmu náladu? „Ponorka tam samozřejmě je. Spíš si na ni musíte zvyknout. Stejně jako když jdete pěšky a začnou vás bolet nohy. To, že vás začnou bolet, je jasný, jde o to, jak se k tomu postavíte… Ponorka je záludná v tom, když člověku najednou začnou vadit blbosti… Je otázka, jestli je to blbá antipatie, nebo reálný problém,“ dodává.
Jak vlastně vznikl název Transtrabant? Proč jejich filmy pořád fungují? Co Dana Přibáně živí a kam by jel rád znovu? Poslechněte si v audiozáznamu pořadu Hovory. Ptal se Vladimír Kroc.
Související
-
TransTrabant: Tunisko, Libye, Egypt
AUDIOSLIDESHOW. Dvakrát 26 koňských sil. Žádná navigace. Hodně odvahy. Ingredience smíchejte, protřepejte a vznikne TransTrabant 2009 – Trabantem Afrikou od severu ...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka