Malíř Martinec: To, že má díla na stěně galerie nakonec zmizí, má podprahový vzkaz

29. duben 2025

Významný český malíř Hynek Martinec už 18 let žije v Londýně. V pražském Centru současného umění DOX vystavuje velmi ojedinělé kresby uhlem přímo na zdech, a to v nadrozměrných velikostech. Za pár týdnů ale kresby zmizí, stejně jako mandala. „To, že dílo zanikne, je podprahová idea, podle které člověk – umělec, neumělec nebo mnich –, vytváří geometrickou kompozic.i. Až přijde čas, tak to rozpráší a začne nanovo,“ popisuje.

Čtěte také

„Je v tom naznačený i cyklus života, a to i na příkladu citronu, který se zasadí, vyroste, utrhne – a pokud se nesní, tak zvadne a zanikne. Je to i metafora směrem třeba k mandale. Symbolický je ale i uhel, kterým kreslím,“ popisuje malíř Martinec v pořadu Hovory.

„Uhel má velký význam, dokonce až meditativní. Tak se totiž propojuji s prehistorickým uměním, s nástěnnými kresbami v jeskyních. Je to most mezi tradicí a současností.“

„Fascinuje mě, že přestože v 21. století už máme sice rovné stěny, ale ten prašný materiál, spálené dřevo, ze kterého je malířův uhel, je klíčový,“ vyzdvihuje.

Důležitá byla jen přítomnost

Martinec původně plánoval, že se setká i s přáteli – když tedy zas bude v Praze. Ale tvorba ho zcela pohltila.

Čtěte také

„Najednou se má intervence v DOXu proměnila v čistou performanci, kdy pro mne byla důležitá jen přítomnost. Najednou jsem nemyslel na to, co z toho vznikne. Dokonce ani na to, jestli to tady má zůstat navěky, nebo ne.“

„Bylo nesmírně důležité, sám na sobě otestovat, do jaké míry jsem schopný výzvu zvládnout. Protože když je umělec v ateliéru, je v ,bezpečném‘ prostoru, ale když se vychýlí, jako já v DOXu, je konfrontovaný s úplně jinou realitou. A to mě na tom nejvíc bavilo. Proto říkám, že to byla performance,“ uzavírá.

Celé Hovory Petra Viziny najdete v audiozáznamu, poslechněte si víc.

autoři: Petr Vizina , lup
Spustit audio