Toufar nebyl horlivým buřičem a osvoboditelem. Snažil se s režimem vycházet, popisuje kněz Beneš
„Nemusíme své cesty začínat rozmáchlými plány,“ zakončil kněz Petr Beneš své nedávné kázání v den 120. výročí narození faráře Josefa Toufara. Kázání pronesl v chrámu v Polné na Vysočině, odkud Toufar pocházel. Co znamená, že by se farář Toufar mohl stát blahoslaveným a jaký význam má jeho příběh pro společnost, která se většinově k církvi nehlásí?
Toufarovo blahoslavení by podle Beneše znamenalo, že jeho příběh vystoupí z úzkého regionálního a osobního rámce a že bude řečeno, že nějak autenticky svědčí o Bohu. „Zatímco naše řeči včetně kázání o Bohu často svědčit nemusí.“
Čtěte také
Pro ateisty, kteří tvoří větší část české společnosti, bude prý Toufar nadále jednou z obětí komunistického režimu. „Bude potvrzením toho, jak hrozný ten režim byl a jak vlastně ničil i úplně obyčejnou touhu žít a být tu pro druhé.“
„Ale má-li být Toufarův příběh něčím zvláštní, tak se alespoň musíme, byť nevěříme, nějakým způsobem konfrontovat s vírou a uznat alespoň u Toufara v jeho osobě to, že v Boha autenticky věřil a v životě s ním počítal.“
Není možné vytvořit si krásný život, když by to znamenalo, že budu muset zavírat oči před tím, že sám smysl toho života je ukraden.
Petr Beneš
Beneš podotýká, že Toufar nebyl horlivým buřičem a osvoboditelem, tím, který statečně jde proti zvůli moci. „Naopak se až do konce snažil – ne snad ze zbabělosti, ale protože byl založením pokojný člověk a protože chtěl působit dělně, ne ničit – jít až na hranu toho, aby mohl působit i v tom režimu, jaký tady byl.“
Beranův pastýřský list
Připomíná, že Toufar měl například výhrady ke čtení pastýřského listu arcibiskupa Josefa Berana. V něm šlo o jasné vymezení postojů oficiální hierarchie české církve proti komunistické vládě – vláda podle něj pod maskou různých frází skutečně šla proti církvi a náboženské svobodě.
„Byli mnozí kněží, kteří jej četli statečně, horlivě, bouřlivě. Mnozí, protože byli varováni, že když ho přečtou, tak to bude mít vážné důsledky, to neučinili nebo to učinili s váháním či něco vynechali.“
Čtěte také
„Toufar se opravdu až do konce snažil s režimem vycházet. A o to je jeho příběh v kontextu toho současného putinovského zla zajímavější. Ono chci-li zůstat nějak věrný sám sobě, tak i když nejsem člověk, který hledá konflikty a který chce prokazovat hrdinství, tak nakonec dojdu do nějakého bodu, kdy nemohu dál jít lineární cestou, kdy nemohu žít tzv. malý, dělný život.“
V souvislosti s válkou na Ukrajině čte tedy Beneš Toufarův příběh tak, že „není možné vytvořit si krásný, poctivý, dobrý život v okamžiku, kdy by to znamenalo, že budu muset zavírat oči před tím, že sám smysl toho života je nějak ukraden.“
Poslechněte si celé Hovory Petra Viziny.
Související
-
Měl být nástrojem monstrprocesu proti církvi. Farář Toufar z Číhoště ale 25. února 1950 zemřel
25. února 1950 zemřel na následky nelidského týrání farář z Číhoště poblíž Ledče nad Sázavou Josef Toufar.
-
Jsem z Číhoště – mám ideály a budu je mít, říká skladatel
Skladatel a dirigent Jiří Trtík studoval skladbu v americkém Clevelandu a dnes píše pro světové i domácí orchestry. Velký vliv na jeho kariéru měl příběh faráře Toufara.
-
Konec chátrání. Z bývalého Borůvkova sanatoria bude kavárna s pietním místem na Palacha a Toufara
Vedení Prahy 2 schválilo znění dohody o vzniku pietního místa s majitelem domu, firmou United Corporation. Ve středu sdělila mluvčí Prahy 2 Andrea Zoulová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.