Témata nedávných dějin jitří rány. Zkušenost každé rodiny je jiná, říká historik Mallota
Úspěch učitele dějepisu závisí především na jeho schopnostech udělat výklad zajímavý a na osobním zájmu studentů. Alespoň to říká historik Ústavu pro studium totalitních režimů a bývalý učitel Petr Malotta.
Čtěte také
„Ani v pozici žáka, ani učitele jsem nezažil, že by byl dějepis krystalicky čistým memorováním dat. Záleží vždy na učiteli, jak se mu podaří uplatnit zajímavé události, které historie nabízí. A i na zájmu žáků,“ říká.
Spory kolem odboje
Malotta, který se věnuje soudobým dějinám a především pak protikomunistickému odboji, vidí, že se mnoha pedagogům do výkladu 20. století příliš nechce.
„Témata nedávných dějin jitří rány. Zkušenosti každé rodiny jsou jiné a může to vzbuzovat veliké kontroverze,“ vysvětluje.
„Netýká se to jen výuky. Emoce a spory to budí i mezi historiky. Nemáme ještě stále dostatek nástrojů a pramenů, abychom konstrukce Státní bezpečnosti nebo vojenského obranného zpravodajství, které bylo jejím konkurentem, odhalili,“ dodává s odkazem na 50. léta v Československu.
Poslechněte si celý rozhovor Ivany Chmel Denčevové s jejím hostem. Petr Malotta ještě bude mluvit o zkonstruovaných dějinách, které se nyní historici snaží objasnit.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka