Solární letoun brzy překoná Tichý oceán

2. červen 2015

Sluncem poháněný švýcarský letoun Solar Impulse 2 odstartoval v neděli z čínského Nankingu. Původně měl po pěti dnech a nocích doletět na Havajské ostrovy, ale nestabilní bouřkové počasí nad Tichým oceánem přinutilo pilota Andrého Borschberga k neplánovanému odklonu a pondělnímu mezipřistání v japonském městě Nagoya. Tady bude čekat na vhodné “startovací okno” k cestě na Havaj.

Pětidenní přelet z východní Asie na Havajské ostrovy bude přitom nejdelší a také nejnáročnější etapou cesty čtyřmotorového solárního letounu kolem světa, která začala v březnu tohoto roku v Abú Dhabí. Ačkoliv se v pilotním křesle letounu postupně střídají dva piloti, André Borschberg a Bertrand Piccard, cestu na Havaj v trvání zhruba 120-130 hodin by měl absolvovat pouze první z nich, se zásobami zhruba 2,5 kg jídla a 3,5 litry vody na den. Pilot se zároveň bude muset po celou dobu v kokpitu spokojit s prostorem necelých 4 metrů kubických. Letadlo při letu nad Tichým oceánem může vystoupat až do výšky 8 kilometrů a pilot bude v nehermetizované kabině vystaven teplotním změnám v rozmezí kolem 50 stupňů Celsia. Maximální letová rychlost nepřekročí hodnotu 140 kilometrů v hodině.

Pilot potřebuje i schopnost sebehypnózy

K dispozici má pilot v kokpitu zejména speciální sedadlo, které slouží zároveň jako postel, nástroj pro cvičení i toaleta. V noci, pokud právě letoun nepoletí přes oblast s turbulencemi, může pilot přepnout na autopilota a krátce si zdřímnout, ne však více jak 20 minut v kuse. Borschberg a Piccard proto prošli kromě letových zkoušek také speciálními kursy meditace, jógy a sebehypnózy, aby byli schopni dlouhých etap koncentrace, prokládaných krátkými plánovanými relaxačními pauzami. Letadlo také na palubě nese pro případ nouze několik lahví s kyslíkem, padák a skládací nafukovací člun.

Letoun Solar Impulse 2

Poslední přelet z čínského Nankingu do Japonska byl doposud rekordní, trval 44 hodin a překonaná vzdálenost činila 2850 kilometrů. Solar Impulse je kvůli své subtilní až křehké konstrukci velmi citlivý na zhoršené počasí. Při rozpětí křídel 72 metrů činí jeho prázdná hmotnost pouze 2,3 tuny. Vedoucí letu Bertrand Piccard, který má zároveň letoun pilotovat při letu z Havaje do USA a dále přes Atlantik, také připustil, že během několik měsíců dlouhé cesty nakonec nemusí všechno vyjít a cesta letounu kolem světa může skončit předčasně. Pokud však všechno proběhne hladce, letoun Solar Impulse se vrátí na místo startu v Abú Dhabí koncem července nebo začátkem srpna.

Zdroje: Solar Impulse, USA Today, TIME 1, TIME 2, Phys.Org 1, Phys.Org 2, Phys.Org 3, CNN, BBC 1, BBC 2

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio