Škola má mladým pomoct pochopit, kdo jsou. Připravujeme je na budoucnost, říká zakladatelka IT gymnázia
Součástí přijímacích zkoušek na soukromé 1. IT Gymnázium v pražských Satalicích je i otázka: Jak si představujete mimozemšťany? „Myslím si, že mimozemšťané určitě jsou, a byla bych ráda, kdyby nám byli aspoň trochu podobní. Ten dotaz tam ale máme proto, abychom posoudili stylistické a gramatické schopnosti našich uchazečů,“ vysvětluje v pořadu Osobnost Plus zakladatelka a ředitelka školy a zároveň učitelka IT předmětů, sportu a zdraví Markéta Fibigerová.
Odpověď na nezvyklou otázku zároveň prověřuje i jiné schopnosti uchazečů. „Zjistíme, jestli jsou schopni zareagovat na něco nečekaného. Jestli jsou schopni improvizovat, jestli jsou kreativní, jestli se toho nezaleknou,“ vysvětluje ředitelka gymnázia.
Neobvyklé je na škole například tykání žáků s učiteli, bloková výuka a výuka digitální gramotnosti. Cílem obou zakladatelek bylo vzdělávat žáky pro budoucnost, popisuje Fibigerová:
„Nám přijde lepší, když je rovnou akcent na studenta, na jeho individuální rozvoj, sebepoznání a hledání sebe sama. To nám přijde jako nejdůležitější poslání školy – pomoct mladým lidem pochopit, kdo jsou, co je baví, kam směřují a co budou jednou chtít dělat.“
Čtěte také
Příprava na budoucnost v podání Fibigerové vychází z toho, že nelze předvídat, jak svět bude vypadat, a proto jde spíš o rozvoj kompetencí než o obsah.
„Je to schopnost poradit si s něčím neznámým, zorientovat se v tom, improvizovat i s rizikem, že udělám chybu, že se mi to nepovede a já se s tím budu potom muset vyrovnat a nést si následky. Jsou tam i kompetence jako umět se dorozumět s lidmi, a to nejen ve své sociální bublině,“ vyjmenovává.
Čtyři hodiny tělocviku
Mezi další důležité kompetence patří také rozvržení dne: kolik času věnovat práci, kolik sportu a jak si aktivity do běžného dne začlenit, vysvětluje zakladatelka gymnázia.
„Máme zvýšenou dotaci předmětu Sport a zdraví, takže máme čtyři hodiny týdně tělocvik,“ popisuje a dodává, že se snaží posilovat odolnost studentů tím, že cvičení probíhá venku i za deště.
„Někteří nemají moc radost. Ale když to potom vyplaví hormony a vy vidíte ty rozzářené tváře, je to přesně to, o co nám jde. Že je to dobrý směr, nám potvrzuje každá naše velká přestávka, kdy studenti vyběhnou ze školy ven,“ říká.
Studenti si navíc mohou vybírat aktivity, které jim sedí. V nabídce je lezení nebo třeba jóga.
Čtěte také
Škola klade důraz i na digitální gramotnost studentů. „Potřebují to tím spíš, že jsou pod smrští technologického rozvoje,“ zdůrazňuje Fibigerová.
„Musí každý den zvládnout ohromný příval informací a potřebují v tom vedení. A podle mě ho potřebují od útlého věku od rodičů. Když potom přijdou k nám na gympl a těm nejmladším je patnáct, aby už ideálně uměli se svým mobilem pracovat a nebrali ho jen jako nástroj na hraní a pro zábavu.“
Vůči nástrahám technologií a sociálních sítí jsou totiž podle Fibigerové dospívající zranitelní.
„Právě kvůli tomu, že jsou to děti. Nemají vstupní odpor jako hodně z dospělých. A navíc je to lákavé,“ jmenuje příčiny a dodává, že právě kvůli tomu je nutné děti světem technologií provázet a zmiňovat jejich rizika.
„Říkáme, že jsme zaměřeni na digitální gramotnost a well-being, nejen ten digitální. Jedna věc je učit, jak s technologiemi pracovat, ale pak máte i další důležitou část, a to je, jak si od nich odpočinout, jak je vypnout a jak nebýt dvě tři hodiny na mobilu vůbec. A to se právě děje skrz pohyb,“ dodává zakladatelka školy Fibigerová.
Jaké zkušenosti si zakladatelka odnesla ze zahraničí? Co studentům dává a co naopak bere umělá inteligence? Poslechněte si celou Osobnost Plus.
Související
-
Děti nevidí, že ten druhý je „postiženej“, dokud jim to neřeknou dospělí, říká o inkluzi poradkyně
„Ze studií vyplývá, že společné vzdělávání nemá vliv na kognitivní výsledky většinových žáků, ale naopak silně rozvíjí její socioemoční dovednosti,“ tvrdí Lenka Hečková.
-
„Nemysleli si, že tu budou tak dlouho.“ Ukrajinští žáci v Česku se potýkají s jazykem i systémem
„Osvojit si akademický jazyk trvá pět až sedm let,“ připomíná v pořadu Reparát ředitelka neziskové organizace Meta Zuzana Papáčková.
-
Typická česká škola je spíše míchaný salát, bilingvní výuka otevírá dětem nový svět, tvrdí odborník
„Zpravidla se děti v předmětech učených v angličtině potkávají nejenom s jazykem, ale s curriculem mezinárodních škol, které je podobně inspirativní jako to, že jste vyučován v cizím jazyce.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.