Šéf Madety Teplý: Když se omezí výroba v Evropě, dovezeme neekologické výrobky ze zemí třetího světa

30. říjen 2021

Rostou ceny energií i služeb a zrychluje i inflace, v létě překročila úroveň čtyř procent. „Lidé už to pociťují, i když zatím naše výrobky kupují. Ale pak si začnou vybírat levnější zboží, budou kupovat v nižších objemech než dosud. Zvířecí instinkt mi napověděl, že jsme se měli nad poměry dobře a bude hůř,“ očekává generální ředitel společnosti Madeta Milan Teplý.

Teplý pohlíží kriticky na ekologické tendence v zemědělství a energetice. „To je sebevražda v přímém přenosu, co se připravuje. Co to je za bláznovství? Pokud se tomu okamžitě nezačneme radikálně bránit, tak je to pomsta. To má politické souvislosti. Já chci dělat normální jídlo, ne biologické pokusy na lidech. Jinak se pokoušíme o sebelikvidaci,“ tvrdí.

Čtěte také

„Už samotný pojem udržitelná výroba. Udržitelná úroveň udržitelné výroby, to je správný název,“ tvrdí Teplý s tím, že podle představ Evropské unie se nedá vyrábět. Připouští ale, že nezná pohled výrobců potravin v zahraničí.

„Přece všichni vidí, že elektrifikace automobilového průmyslu je nesmysl a že se od toho ustupuje. V tichosti. Ale vyhlašovat, že nebudou naftové motory, aby vznikla panika? To přece nejsme schopní tolerovat.“

Přece všichni vidí, že elektrifikace automobilového průmyslu je nesmysl a že se od toho ustupuje. V tichosti.
Milan Teplý

„Všechno vede k tomu, že se omezí výroba v Evropě. A chybějící zboží budeme dovážet ze zemí třetího světa. A tam je ekologická výroba minimálně o tři čtyři úrovně horší než v Evropě. Budeme to tady zásobovat neekologickým zbožím.“ 

Lidé nejsou

Rostoucí ceny energií a zboží vedou podle Teplého k tomu, že zaměstnanci chtějí zvyšovat mzdy. „Ani náš osmiprocentní meziroční růst na to nestačí. Lidé nejsou. Koupili jsme nové technologie, je tam minimum lidí, ale i ti musí mít vysokoškolské vzdělání. A ti chybí. Když nám začnou mizet, tak to nenahradíme nižší kvalitou, ti lidé jsou přece zapracovaní. Trvá, než se to naučí,“ stěžuje si Teplý.

Čtěte také

Druhým dechem ale chválí kvalitu svých zaměstnanců a tvrdí, že v jeho výrobě pracují „celé klany“.

Přesto podle něj cesta vede přes další automatizaci. „I renomované firmy se rozpadají, dodávky jsou problémové, chybí čipy do strojů, není nic. Jsem z toho nervózní,“ přiznává. 

Jeho cílem je nasytit domácí poptávku a ještě exportovat. „Předsevzal jsem si, že z toho udělám špičkový mlékárenský podnik. Dnes jsme blízko toho, abychom tuto špičkovou úroveň měli,“ říká. Madeta vyváží na arabský trh, do Jižní Ameriky a v Evropě do okolních zemí a Maďarska, celkem je to tucet zemí.

Jak se daří generačně předávat Madetu? Poslechněte si celý rozhovor, ptá se Petr Šimůnek.

autoři: Petr Šimůnek , kac
Spustit audio

Související