Rusové se uzavírají do bezpečí lhostejnosti. Porušení autocenzury se tvrdě trestá, popisuje rusista Tomáš Glanc
„Každá diktatura se ráda prezentuje jako věčný řád, ale každá věčnost jednou skončí,“ připomíná rusista a autor knihy Ruská duše neexistuje Tomáš Glanc. Název jeho publikace odkazuje k často zmiňovanému mýtu ruského národního charakteru, který je ale podle jeho slov mylný. „Představa, že by duši mohly mít heterogenní celky, jako je obyvatelstvo určitého národa, je chybná, iluzorní a nesmyslná,“ vysvětluje. Proč jsou Rusové přesto dál loajální ke stále agresivnějšímu režimu?
„Destruktivní strategie je podporovaná něčím, co by se dalo nazvat ignorancí, lhostejností, hibernací, zkrátka obrannými strategiemi, které známe z autoritativních režimů a které uzavírají obyvatelstvo do pasivního bezpečí,“ domnívá se Tomáš Glanc.
Čtěte také
To spočívá v jasném odlišování soukromého a veřejného a obcházení problematických témat. Společnost je proto paradoxně navenek velmi laxní k ožehavým otázkám současnosti, reálně ale lidé chápou nebezpečí veřejných projevů a vyhýbají se kriminalizovaným tématům.
„Je to skličující, ale je tomu tak. Velká část obyvatelstva nechce mít potíže, je ochotna názory pěstovat v soukromí a na veřejnosti se přizpůsobit požadavkům. Obzvlášť když za nimi stojí sankce a perzekuce v případě nedodržení nepsaných nebo psaných zákonů,“ dodává rusista.
Heroické pohádky o vítězství
Případy porušení autocenzury jsou známé zejména tím, jak tvrdě jsou trestány.
„Výrazný je příklad Arťoma Kamardina, který byl na sedm let uvězněný za přednášení veršů u památníku Vladimíra Majakovského v centru Moskvy,“ uvádí Glanc.
Čtěte také
„U soudu řekl, že nikdy nechtěl porušovat žádné zákony, ačkoliv s nimi vnitřně nesouhlasí a v posledním slovu žádal o podmíněný trest s tím, že nebude veřejně projevovat žádné názory, které jsou v rozporu s ruskými zákony, ať jsou jakékoliv. A přesto byl odsouzen.“
Poslušnost si ruský režim podmiňuje silnou polarizací společnosti, kterou rozděluje na loajální občany a stoupence režimu na jedné straně, a proti nim stojící zrádce a zahraniční agenty. Propaganda je tak silná, že vymýtila jakoukoliv samizdatovou kulturu, tak jak jsme ji znali v normalizovaném Československu.
Dneska je jasné, kdo bombarduje a kdo je bombardován, kdo se zastává elementárních občanských svobod a kdo je devastuje.
Silným nástrojem rozdělování společnosti jsou jednou týdně aktualizované seznamy nepřátel režimu, na kterých se pravidelně ocitají intelektuálové, členové lidskoprávních organizací, historikové a další potenciální narušitelé ruské ideologie.
„Je nežádoucí mluvit o perzekucích Sovětského svazu v minulosti, protože to vrhá nežádoucí stín na celý příběh – historicky fundovaná analýza stalinismu do něj nemůže patřit, protože potom nemůžete vyprávět heroické pohádky o vítězství nad fašismem,“ dokládá Glanc.
Situace je zřetelnější
Veškerý ruský narativ je proto vystavěn na manipulaci. Skutečnost je vykládána na obrysech konzervativních principů, tradiční rodiny a státních zájmů, nikoliv na liberálních hodnotách, které Západ považuje za univerzální. Pravda a lež přesto nesplývá.
„Situace je daleko zřetelnější než v době filosofických postmoderních mlh v 90. letech, kdy se zdálo, že pluralita skutečnosti a pravd je neomezená a ani nemá být omezována. To je naprosto pasé,“ poznamenává rusista. „Dneska je jasné, kdo bombarduje a kdo je bombardován, kdo se zastává elementárních občanských svobod a kdo je devastuje.“
Funguje v Rusku společenská smlouva? A jak se během války proměnila ruská kulturní scéna? Dozvíte se v záznamu celého rozhovoru. Ptá se Barbora Tachecí.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka