Ředitel CzechInvestu: Továrna na výrobu baterií do elektromobilů je pro Česko klíčový projekt. Má o něj ale zájem více zemí

9. listopad 2022

Klimatická konference v egyptském Šam aš-Šajchu přinesla do Česka téma výroby baterií do elektromobilů, které by se podle premiéra Petra Fialy (ODS) měly začít vyrábět v lokalitě Líně u Plzně. Pomůže tento krok Česku splnit evropský plán ukončení spalovacích motorů v roce 2035? A bude úsilí Evropské unie stačit k naplnění globálních klimatických cílů?

Podle Fialy vláda zatím jedná o dvou projektech továren na výrobu baterií do elektromobilů. Jedním z investorů by mohl být Volkswagen, druhým Jižní Korea. Konečné rozhodnutí o stavbě tzv. gigafactory v Česku by se mělo rozhodnout do konce roku, Volkswagen přitom kromě českých lokalit uvažuje i o investici v Polsku nebo Maďarsku.

Hosté:
Petr Očko, ředitel agentury CzechInvest a náměstek ministra průmyslu a obchodu
Jan Dusík, náměstek resortu životního prostředí
Jitka Martínková, komunikační koordinátorka Klimatické koalice

„Gigafactory je opravdu klíčový projekt, který může pomoct s rozvojem nového průmyslu a celého bateriového řetězce. O takový projekt má zájem vícero zemí a konkurence Polska a Maďarska je veliká, takže nemůžeme stoprocentně hovořit o tom, že gigafactory bude v Česku. Na druhou stranu pro českou vládu i pro CzechInvestu je tento projekt naprostou prioritou, protože Česko je zemí, která má velice rozvinutý průmysl,“ vysvětluje Petr Očko, který je ředitelem CzechInvestu a také náměstkem ministra průmyslu a obchodu.

Vyřazování spalovacích motorů

Vládní strategie elektromobility, v rámci níž by měla vzniknout i gigafactory u Plzně, je součástí evropského plánu na vyřazení aut se spalovacími motory, který byl prozatím stanoven na rok 2035. Za českého předsednictví se také podařilo stanovit rok 2026 jako moment, kdy by měla proběhnout revize plánu.

Čtěte také

„Myslím si, že to je přesně ten okamžik, kdy bude vhodné se podívat na to, zda je plán realistický nebo není a vznikne prostor pro jeho případné přehodnocení. Podle mě je ale plán splnitelný,“ míní Očko.

Nejde přitom o úplný zákaz aut se spalovacími motory. Ty bude možné zaregistrovat i po tomto datu, auta už ale budou muset používat klimaticky neutrální paliva. „Uvidíme, jak na tom budeme v roce 2026 s vývojem klimaticky neutrálních paliv a jak pokročí elektromobilita,“ dodává Očko.

Elektromobilita je pro Česko prioritou

Česko přitom podle něj považuje elektromobilitu za ještě větší prioritu než dříve. Všichni klíčoví výrobci aut, kteří mají své závody v Česku, dnes do elektromobility investují. V současnosti je přes deset procent vyprodukovaných aut elektrifikovaných, nejde však pouze o plně elektrická auta, ale i hybridy.

Myslím si, že uvidíme soutěž, která povede k daleko rychlejšímu rozvoji čistých technologií.
Jan Dusík

„Trend půjde rychle kupředu a je důležité, aby na něj byl navázaný i celý dodavatelský řetězec, aby byla transformace automobilového průmyslu ucelená. Proto jednáme se Svazem automobilového průmyslu nebo se Svazem dovozců automobilů tady v ČR. Měl by tomu napomoci i nový zákon o podpoře prodeje čistých vozidel, který je teď v Senátu a který zajistí povinné kvóty pro státní úřady, aby nakupovaly čistá vozidla,“ říká Jan Dusík, který je náměstkem resortu životního prostředí.

Čtěte také

Podle něj však úsilí EU nebude samo o sobě stačit k naplnění globálních klimatických cílů. Na druhou stranu ambiciózní cíle nemá jen Unie. Tzv. Inflation Reduction Act předpokládá ve Spojených státech razantní rozvoj čistých technologií.

„Myslím si, že uvidíme soutěž, která povede k daleko rychlejšímu rozvoji čistých technologií, výroby, obnovitelných zdrojů atd.,“ uzavírá Dusík.

Poslechněte si celé Téma dne v audiozáznamu. Moderuje Martina Mašková.

Spustit audio

Související