Mrzelo by mě, pokud by gigafactory vyrostla jinde než na Plzeňsku. Pokrok nelze zastavit, říká hejtman Špoták

31. říjen 2022

Obří továrna na výrobu baterií do elektromobilů může zásadně ovlivnit charakter českého průmyslu a hospodářský rozvoj země. Vláda chce koncernu Volkswagen pro jeho gigafactory nabídnout lokalitu v Líních u Plzně, naráží ale na odpor místních. „Je to strategický a důležitý projekt pro Českou republiku. Plzeňský kraj není asi úplně ideální, ale prostorů, kde by šla taková infrastruktura vybudovat, není mnoho,“ připouští hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták (Piráti).

Západ Čech je sice na automobilový průmysl silně napojen, zároveň je ovšem v kraji nízká nezaměstnanost, okolo dvou procent. „Pokud bychom mávli kouzelným proutkem a výroba zde vyrostla za dva dny, tak si myslím, že by to nemělo ani žádné ratio, pokud jde o pracovní síly a strukturu ekonomiky,“ upozorňuje s tím, že je nutné vypracovat studii budoucího vývoje.

Čtěte také

Část obyvatel kraje je podle Špotáka možností vzniku gigafactory znepokojena. Pro jejich obavy má přitom pochopení, region se prý už dnes potýká s přílivem cizinců a nízko kvalifikovaných pracovních sil do montoven, které vznikly v posledních 15 letech.

„Jsou to racionální obavy, protože ti lidé mají své zkušenosti z regionu a jednotlivých měst. Nebyla dobře nastavená komunikace, protože nikdo nevěděl, jaká má být struktura zaměstnanců. Základem bude středoškolské vzdělání, protože půjde o plně automatizovanou výrobu,“ ubezpečuje hejtman.

Je to o odvaze politiků a podnikatelů, jestli to dokáží prolomit a říci, že pokrok nelze zastavit.
Rudolf Špoták

Podle něj je nyní nutné zlepšit komunikaci směrem k veřejnosti, problémy prý připustil i premiér Petr Fiala (ODS) a slíbil zlepšení.

„Mrzelo by mě, pokud by gigafactory vyrostla jinde. Nyní je na tom z hlediska průměrné mzdy a nezaměstnanosti Plzeňský kraj velice dobře, ale jde o koncepční rozhodnutí. Může se stát, že se za několik let ocitneme na druhé strané té stupnice,“ podotýká.

Strategický projekt

Důležitost projektu si prý uvědomují i jiné regiony, velmi o něj údajně stál i sousední Karlovarský kraj. „Spousta regionálních politiků si uvědomuje, že to je strategický projekt, který může zajistit prosperitu na dlouhá desetiletí dopředu,“ zdůrazňuje s tím, že stejně tak je ale třeba řešit i možné negativní vlivy.

Když říkám, že tady je proti tomu takový odpor, tak na druhé straně hranice všem moc záleží na tom, aby zde ta továrna vyrostla.
Rudolf Špoták

„Když se před 150 lety měla někde stavět železnice a měla se kvůli tomu ničit pole, tak ji spousta lidí nechtěla, protože to považovala za zbytečnou věc, která nabourává to, na co jsme zvyklí. Je to o odvaze politiků a podnikatelů, jestli to dokáží prolomit a říci, že pokrok nelze zastavit,“ dodává.

Čtěte také

Poukazuje na příklad výstavby továrny Hyundai v Nošovicích, proti které se také vzedmul velký odpor v regionu: „Zabíraly se obrovské pozemky, dokonce se likvidovala zemědělská půda a odpor byl vlemi silný. Dnes už si na to nikdo nevzpomene a všichni jsou rádi, že tu je motor ekonomiky v celém regionu.“

Vznik gigafactory na Plzeňsku si podle Špotáka přejí i v sousedních německých regionech: „Vědí, že v rozvoji ekonomiky pomůže i jim. Když říkám, že tady je proti tomu takový odpor, tak na druhé straně hranice všem moc záleží na tom, aby zde ta továrna vyrostla,“ uzavírá s tím, že ve hře je například vznik dvojkolejné železnice mezi Plzní a Domažlicemi až na hranici s Bavorskem.

Poslechněte si celý rozhovor v Interview Plus.

autoři: Jan Bumba , ert
Spustit audio

Související