Problém vládní kampaně je, že není cílena na lidi, kteří ty informace potřebují, kritizuje Deštník proti chudobě ekonomka Fialová

21. září 2022

Nejen Česká republika, ale i ostatní evropské státy si v oblasti ekonomiky prochází největší krizí za několik posledních let. Vysoké ceny energií způsobené válkou na Ukrajině znejistily nejen trhy, ale i firmy a domácnosti, na které dopadla vysoká inflace. Dokáže vláda přijít s řešením, které by tuto situaci uklidnilo? A je schopná případná řešení jasně vysvětlit stále nervóznějším lidem?

Čtěte také

Premiér Petr Fiala (ODS) ve svém třetím projevu k národu vyzval občany k šetrnosti s energiemi a vysvětlil, jak moc to Česku pomůže. Přesto se však ze strany místopředsedy hnutí ANO Karla Havlíčka dočkal kritiky.

„Tato vláda má úžasný dar chodit všude pozdě. Kdyby ten projev byl před 14 dny v době, kdy kulminovaly ceny energií a kdy vláda tápala v tom, jestli vůbec spustí, nebo nespustí zastropování, tak v tu chvíli bych tomu i rozuměl. Ale udělat to čtyři dny před volbami v době, kdy ceny energií působily na úrovni, jako byly v červenci nebo začátkem srpna, je podle mě dobrý volební spot,“ řekl Havlíček v krátké reakci pro Českou televize.

Nová kampaň se ve společnosti ztratila

Vláda chce lidem finančně pomoci, proto přišla s kampaní Deštník proti drahotě. Ve veřejnosti se však moc neodráží to, jak by měla fungovat.

Čtěte také

„Myslím si, že tato kampaň není příliš viditelná. Nedovedu si představit, že běžný člověk, který se po těch informacích nějakým způsobem nepídí, je snadno postřehne. V tomto je tedy ještě stále na čem pracovat,“ míní Kamila Fialová, ekonomka ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR.

Komunikace vlády s občany o jejím novém programu, který může lidem pomoci, je podle ekonoma České spořitelny Michala Skořepy špatná.

„Já tu kampaň samozřejmě do jisté míry vnímám, i když ne nějak systematicky. Je tam určitá snaha se učit. Ale jinak si myslím, že marketingově vzato, to za mnoho nestojí. Je to dost zmatená komunikace, děravá, nárazová, a tím pádem si myslím, že ne příliš účinná,“ říká Skořepa.

Ale na to, jakým způsobem šetřit v domácnostech – něco opravdu praktického, jak snížit spotřebu – žádnou kampaň nevidím.
David Klimeš

Kampaň tedy v důsledku některé téměř minula, některé zklamala a Davida Klimeše, komentátora Aktuálně.cz, překvapila. Ten po nějaké pomocné kampani volal dlouhodobě a sám si myslí, že už tu mohla a měla být před prázdninami.

„To, co mě překvapilo, je provedení. My dobře víme, kde potřebujeme zacílit. V tuto chvíli úplně nechápu, proč je ČR kropena bannery a inzercí v celostátním tisku, když se potřebujeme dostat jenom k určitým skupinám,“ vysvětluje Klimeš, který má ale ke kampani vlády i další výhrady.

Čtěte také

„Pan premiér velmi správně v projevu zdůraznil důležitost úspor. Já přijdu domů a tam bude 19 stupňů. Bojuju s tím, kdy zapnout kotel. Zatím jsem ho nezapnul. Ale na to, jakým způsobem šetřit v domácnostech – něco opravdu praktického, jak snížit spotřebu – žádnou kampaň nevidím. A tady bych byl rád, aby mi vláda poradila, co mohu dělat,“ říká.

Konkrétní rady mohou vyvolat negativní reakce

S Klimešem souhlasí i Fialová, podle které kampaň necílí na to, aby lidem říkala, jak se mají chovat. Zásadní problém vidí i v tom, že kromě pomoci zasaženým skupinám obsahuje opatření, která na tyto skupiny nehledí.

„Problém kampaně je, že není cílena na lidi, kteří ty informace potřebují. Potíž je také v samotných opatřeních, které pomáhají spíše plošně. Přitom lidé, kteří tu pomoc opravdu potřebují, ji potřebují v mnohem větším rozsahu a dlouhodobě. Nemá tedy jít o jednorázové opatření, ale o systematickou pomoc a myslím si, že ta pomoc i svým finančním rozsahem je poměrně omezená, a to, že se zastropují ceny, řadě lidem, kteří jsou na tom úplně nejhůř, nemusí pomoci,“ míní.

Spousta z nás si neumí představit, že budou na svém životním stylu šetřit.
Michal Skořepa

S tím, že vláda neinformuje občany, jak ušetřit energie a že by se to nemohli dozvědět jiným způsobem, nesouhlasí Skořepa.

„Na stránce Deštník proti drahotě je v první části seznam základních opatření. Ve druhé je podle mého dokonce odkaz na stránky, které popisují, jak člověk může sám ušetřit. Nezkoumal jsem to však do větších detailů. Každopádně spousta médií přináší nejrůznější rady, že sušičky spotřebují hodně energie, že máme vypnout mrazáky, pokud je skutečně nepotřebujeme a podobně,“ říká.

Čtěte také

Nicméně ohledně konkrétních tipů, jak ušetřit, by byl velmi opatrný. Sám má s takovými radami negativní zkušenosti.

„Prošel jsem několika debatami na toto téma a opakovaně se mi pak stávalo, že se na mě obraceli posluchači nebo diváci a velmi ostrým způsobem mi vytýkali konkrétní tipy. Nepřál bych vám číst ty reakce, které jsem občas dostal. Možná už se to v posledních týdnech mění, ale ještě pořád je spousta z nás, kteří si neumí představit, že budou na svém životním stylu šetřit,“ míní Skořepa.

Chybí konstruktivní opozice

Aby plány na lepší budoucnost byly co nejlepší a smysluplné, je důležitá konstruktivní opozice, která ale často chybí.

Čtěte také

„Problém Česka je, že se nachází neustále před nějakými volbami. Je asi iluzorní si myslet, že pět dnů před volbami, když si zrovna tuto chvíli premiér vybere pro svůj projev, to opozice pochválí. Já bych byl rád za konstruktivnost opoziční kritiky, ale to asi není možné očekávat a vlastně je mi to líto, protože některé opoziční návrhy lze racionálně zkritizovat, a ne rovnou odhodit na stranu,“ říká Klimeš.

I tak je ale za premiérův projev rád, jelikož jím ujistil své voliče a vysvětlil jim určité plány. Premiérova předchozí komunikace s občany byla totiž více než zmatečná.

Že by opatření měla být nastavena správně a včas, je nepochybně potřeba.
Kamila Fialová

„Ještě na konci srpna při zahajování kampaně SPOLU vyhlašoval, že cenové stropy jsou řešení populistů, extremistů a všem falešným energetickým prorokům vzkazuje, že to nikdy nezavede. O 14 dnů později to zavedl. Kdyby politici uznali, že v krizi standardizované ideologické postupy málokdy fungují dobře, tak bychom možná byli dál a ta debata by nebyla tak vyhrocená,“ vysvětluje Klimeš.

Problémem je stále komunikace

Klíčovou složkou, která se neustále opakuje, je podle Fialové komunikace. Ani kdyby opatření pro rizikové skupiny byla nastavená správně a ve vhodnou chvíli, bez potřebných informací ve společnosti by stejně nefungovala.

Hosté:
Kamila Fialová, ekonomka ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR
Michal Skořepa, ekonom České spořitelny
David Klimeš, komentátor Aktuálně.cz, vysokoškolský pedagog na Univerzitě Karlově

„Že by opatření měla být nastavena správně a včas, je nepochybně potřeba. Ale k čemu bude, když se o něm člověk, který by ho využil, nedozví a záleží na něm, jestli projeví iniciativu. Přestože je pomoc nastavená správně, tak to neznamená, že bude pro lidi funkční. Komunikace je naprosto zásadní,“ dodává Fialová.

Poslechněte si celý pořad Souvislosti Plus. Moderuje Václav Pešička.

autoři: Václav Pešička , vkry
Spustit audio

Související