Příběh Mašínů je až anticky epický. Každá postava by si zasloužila vlastní film, říká scenárista filmu Bratři Epstein
Zfilmovat příběh bratrů Mašínů se pokoušelo hodně českých režisérů. Podařilo se to Tomáši Mašínovi. Scenárista Marek Epstein ho považuje za scenáristický himalájský vrchol. Vypadá filmově a až pak scenárista zjistí, že postavy neprochází úplně zásadním dramatickým vývojem, říká.
Proč scénář k filmu Bratři?
Nedávno jsem se díval, že první verzi (scénáře) mám z roku 2010. To je 13 let. Několik režisérů už předtím pracovalo s různými předlohami a já jsem v jeden okamžik dostal nabídku, jestli to taky nechci zkusit.
Čtěte také
Takže jsem přečetl všechno, co bylo k mání. Co se týče spolupráce s Tomášem Mašínem, tak myslím, že to bude těch 10 11 let, kdy jsme si poprvé sedli a řekli si: pojďme zkusit nějakým způsobem vyjít z knihy Barbary Mašínové Odkaz, na kterou producent nějakým způsobem získal práva, koupil je a z té jsme vycházeli jako z předlohy.
Ale ty předlohy, ať už je to Rambousek, Novák, Barbara Mašínová, jsou hrozně podobné. Nejsou to rozdílné knihy, rozdílné přístupy. Je to jeden příběh. A jestli to bylo v něčem pro scenáristu zajímavé, tak jednak tedy kvůli samotné otázce odvahy a hrdinství, která mě velice zajímá. Možná proto, že to asi každý v sobě někdy v životě musí řešit a vyřešit a položit si otázku, jak by se choval v nějaké době, v nějaké situaci, obzvlášť když v ní není.
A pak tady byla ta pro mě profesní zajímavost. Hrozně mě to dráždilo tím, že ten příběh je neskutečně epický, je opravdu až anticky epický. Každá postava by si možná zasloužila svůj vlastní film.
Čtěte také
A úplně nejméně dramatická z toho je linka těch dvou bratrů. Ona je nejvíc epická, ale je nejméně dramatická, protože ty postavy jsou dramaticky statické, když se do toho člověk trochu potopí, tak zjistí, že jsou tady dva kluci, kteří si určí cíl. Kdybych to úplně parafrázoval, tak si řeknou: dojdeme do Berlína – a do toho Berlína dojdou a po cestě se jim stane spousta dobrodružství. Je tady spousta klacků pod nohy naházených. Je tady spousta toho, co udělají, ale uvnitř jako postavy zůstávají stejní, neměnní. Když dorazí do Berlína, nejsou jinými lidmi než ti, co se rozhodnou, že začnou bojovat proti systému, proti komunismu.
Takže žádný vývoj, jak to bývá v dramatických textech?
Není velký. Takže jsme hledali nějaký klíč, jak tuhle hromadu epiky zdramatizovat, protože si myslím, že to byl ten slabý článek, proč ten příběh tak dlouho čekal na to, až se dostane na plátno, protože scenáristi stejně jako já vždy narazili na místo, že se tam toho strašně děje vně, ale ne uvnitř.
Poslechněte si celý rozhovor s Markem Epsteinem v audiozáznamu.
Související
-
Ctirad Mašín o oprávněnosti zabíjení nikdy nepochyboval
Málokteré téma moderních dějin vzbuzuje tolik emocí jako osud bratří Josefa a Ctirada Mašínových, kteří se v 50. letech postavili komunistickému režimu se zbraní v ruce.
-
KVÍZ: Jak dobře znáte příběh útěku skupiny bratří Mašínů?
Jak dobře znáte příběh útěku skupiny bratří Mašínů za hranice vy? Otestujte si své znalosti v našem kvízu.
-
Bojovali jsme za osvobození od komunismu a lidé pláčou pro šest mrtvých, říkal Milan Paumer
Jediným z odbojové skupiny bratří Mašínů byl Milan Paumer. Neúnavně jezdil na besedy a seznamoval veřejnost s důvody, které vedly jeho přátele k odporu proti komunismu.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.