Přepadení! Drsný humor divokých devadesátek ve veřejnoprávním rozhlasu

16. únor 2024

Po roce 1989 vznikaly v Českém rozhlase úplně nové rozhlasové formáty. Tvůrci po nabyté umělecké svobodě se již nechtěli držet zaběhnutých kolejí a nebáli se vytvářet v české kotlině dosud neslýchané relace. Mezi ně patřil od roku 1994 také pořad Přepadení, jehož autorem byl Jiří Macháček. Tvůrčím kolegou a spolumoderátorem mu byl většinou Lumír Tuček.

Přepadení spočívalo na tzv. telefonní mystifikaci, tedy jednodušeji na „střílení si“ z lidí po telefonu.

Čtěte také

Macháček a Tuček si vymysleli absurdní situaci a k tomu absurdní žádosti, se kterými budou volat na různé instituce a poté si nahrávali reakce lidí na tyto bláznivé požadavky.

Na rozdíl od pozdějších podobných pořadů na různých soukromých stanicích se Přepadení nesnažilo jen někoho „napálit“, ale šlo také o to zjistit, kdy lidé pochopí, že jde o mystifikaci a jakým způsobem na ni přistoupí. Největším úspěchem pro tvůrce bylo, když se člověk na druhé straně hovoru dokázal uvolnit, pobavit a přistoupit na společnou hru.

Nový dramatický útvar

Čtěte také

Telefonní rozhovory se nevysílaly živě, protože po telefonní hře se napálenému člověku muselo vše vysvětlit a zeptat se, zda nevadí, pokud se telefonát v Přepadení odvysílá. Předtočené rozhovory se vždy sestříhaly, aby výsledek budil dojem živého přenosu.

I díky vybrané hudbě působily telefonáty v rámci jedné epizody jako jednotlivé scénky, které spojovalo jedno téma. Vytvořil se tak nový dramatický útvar, který obsahoval jak zábavné, tak publicistické prvky.

Pořad vznikal v rámci tvůrčího týmu Rádio Mama, které začalo v Českém rozhlase působit už kolem roku 1992. Nejznámějším představitelem týmu byl herec Jaroslav Dušek. Dalšími členy byli Renata Pařezová (tedy Ester Kočičková), již zmíněný Jiří Macháček, Lumír Tuček, Marie Třešňáková, Oldřich Kužílek, Soňa Pajerová a mnoho dalších. Dramaturgem týmu se stal Dušan Všelicha.

Čtěte také

Rádio Mama dostalo nejvíce vysílacího času v roce 1994, kdy se na základě výzkumu poslechovosti stanice Český rozhlas 2 Praha rozhodlo, že se program stanice musí přizpůsobit také mladší části společnosti.

Avšak po vlně negativních ohlasů od starších a konzervativnějších posluchačů byl týmu postupně čas ve vysílání omezen. V roce 1996 se tzv. mamáci rozhodli z instituce odejít a založit si vlastní soukromé rádio s názvem Limonádový Joe.

autor: Petra Tanclová
Spustit audio

Související