Porucha učení není lajdáctví

26. červenec 2011

Specifický přístup ke specifickým poruchám učení. Klinická biochemie IV. - rozbor moči. Schizofrenie, problém terapeutický i společenský.

Pojmy dyslexie a dysgrafie jste už asi slyšeli. Ale co třeba dyskalkulie, dyspinxie a dysortografie? Všechny označují druhy specifických poruch učení. Doc. Iva Strnadová v dnešním Ženšenu vysvětlí, jak se poruchy učení projevují, jak se diagnostikují (tj. odliší od „obyčejného lajdáctví“) a jaké jsou současné metody a postupy ve výuce dětí, které mají některou z těchto poruch.

„Ukaž mi svou moč, pak ti řeknu proč,“ zní úryvek z tvorby Jana Vodňanského. Moč je sice pro tělo odpadní tekutina, ale její rozbor přináší důležité poznatky o tom, co se v těle děje. K odběru moči v nemocnicích stále ještě slouží typické sklenice, žertem označované jako šampusky, ale vlastní vyšetření moči už je úkolem pro moderní přístroje, které vám představí MUDr. Klára Bořecká.

Vzorek moči

I pro moderní medicínu je schizofrenie stále záhadné duševní onemocnění. Známe sice jeho projevy, méně už ale víme o příčinách. Ve společnosti také panují různé mýty spojené se schizofrenií. Jedním z nich je častá záměna schizofrenie a mnohočetné osobnosti. Další vedou ke zbytečným obavám z agresivity a k sociálnímu vyloučení. Nelehkou situaci v péči o lidi se schizofrenií popíše psychiatr MUDr. Jan Vevera.

I dnešní výběr ze světových vědeckých aktualit se věnuje duševním chorobám. Uslyšíte o dalším pokroku v poznání složitých genetických souvislostí schizofrenie a o vlivu střevních bakterií na mozek člověka.

autor: mas
Spustit audio