Porucha učení není lajdáctví
Specifický přístup ke specifickým poruchám učení. Klinická biochemie IV. - rozbor moči. Schizofrenie, problém terapeutický i společenský.
Pojmy dyslexie a dysgrafie jste už asi slyšeli. Ale co třeba dyskalkulie, dyspinxie a dysortografie? Všechny označují druhy specifických poruch učení. Doc. Iva Strnadová v dnešním Ženšenu vysvětlí, jak se poruchy učení projevují, jak se diagnostikují (tj. odliší od „obyčejného lajdáctví“) a jaké jsou současné metody a postupy ve výuce dětí, které mají některou z těchto poruch.
„Ukaž mi svou moč, pak ti řeknu proč,“ zní úryvek z tvorby Jana Vodňanského. Moč je sice pro tělo odpadní tekutina, ale její rozbor přináší důležité poznatky o tom, co se v těle děje. K odběru moči v nemocnicích stále ještě slouží typické sklenice, žertem označované jako šampusky, ale vlastní vyšetření moči už je úkolem pro moderní přístroje, které vám představí MUDr. Klára Bořecká.

I pro moderní medicínu je schizofrenie stále záhadné duševní onemocnění. Známe sice jeho projevy, méně už ale víme o příčinách. Ve společnosti také panují různé mýty spojené se schizofrenií. Jedním z nich je častá záměna schizofrenie a mnohočetné osobnosti. Další vedou ke zbytečným obavám z agresivity a k sociálnímu vyloučení. Nelehkou situaci v péči o lidi se schizofrenií popíše psychiatr MUDr. Jan Vevera.
I dnešní výběr ze světových vědeckých aktualit se věnuje duševním chorobám. Uslyšíte o dalším pokroku v poznání složitých genetických souvislostí schizofrenie a o vlivu střevních bakterií na mozek člověka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.