Matčin hlas aktivuje mozek novorozence
Matčin hlas působí na novorozence jinak než hlasy jiných lidí. Zjistili to kanadští vědci, kteří zaznamenávali aktivitu dětského mozku během prvních 24 hodin po narození.
V mozku dospělého člověka jsou oblasti speciálně „vyladěné“ na hlasy blízkých lidí. Na otázku, jestli mezi rodinou a cizinci dělá nějaké rozdíly i dětský mozek, hledali odpověď výzkumníci z Montrealské univerzity a Výzkumného centra Lékařské fakulty Sainte-Justine (Sainte-Justine University Hospital Research Centre). Na hlavičky 16 spících novorozenců připevnili elektrody, které skenovaly aktivitu mozku. Matky dětí byly požádány, aby nad svým potomkem vyslovily samohlásku A. To samé pak udělaly i zdravotní sestry, které miminka a jejich matky doprovázely do laboratoře.
Výsledky experimentu ukázaly, že na matčin hlas reagovala levá hemisféra mozku. Aktivovaly se v ní především ty oblasti, které jsou spojené s učením jazyků a motorickými dovednostmi. Hlas zdravotní sestřičky jakožto „cizince“ naopak aktivoval pravou mozkovou hemisféru, která je asociována s rozpoznáváním hlasu. Je to vůbec poprvé, kdy vědci prokázali, že mozek novorozenců reaguje na hlas matky jinak než na hlasy cizích lidí.
O tom, že miminka mají určité vrozené jazykové schopnosti, víme už nějakou dobu. Pokud dítě například slyší zvuk písmene A, stáhne ústa do tvaru, který je potřebný k napodobení tohoto zvuku. Funguje to i v případě, že dítě nikdy předtím nevidělo, jak někdo tuto samohlásku vyslovuje. Zatím jsme na samém počátku porozumění těmto mechanismům. Nová studie ale dokazuje, že prvotním iniciátorem rozvoje jazykových schopností dítěte není nikdo jiný než jeho matka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.