Nový školní rok je za dveřmi a my nevíme, jak se připravit. Stejné chyby jako na jaře, zlobí se šéfka Učitelské platformy
Jen dva týdny zbývají do konce prázdnin a zatím to vypadá, že se 1. září začne normálně učit. Školy se teprve v pondělí měly dozvědět, jaká doporučení pro ně vydalo ministerstvo školství. Rodiče se to dozví v úterý.
Čtěte také
Podle pedagogů sdružených v Učitelské platformě se úřady a organizace, které mají vliv na výuku v době pandemie, nepoučily a opakují stejné chyby jako na jaře. Předsedkyně platformy Petra Mazancová k tomu v ranním vysílání Českého rozhlasu Plus říká:
„Celé prázdniny nám avizují, že manuály budou zveřejněny 17. srpna. Dnes je 17. a my se dozvídáme, že materiál teď půjde na vládní zdravotní radu a až pak bude distribuován ředitelům do datových schránek,“ vadí jí. O tom, že rada o manuálech jednala, informovala média po poledni.
„Potřebujeme informace“
Podle Mazancové se tak opakuje jarní scénář. „Do začátku školního roku zbývá jen 14 dní. Všechno, co teď víme, jsou jen spekulace. Jak jde čas, tak je to čím dál složitější,“ zdůrazňuje.
„Nevíme jak řešit žáky, kteří mají problém připojit se k distanční výuce, nevíme, jak komplexně je řešeno ošetřovné. Nevíme, jestli řešit ochranné pomůcky pro učitele nebo techniku,“ vyjmenovává otázky, na které doufá najít v manuálu ministerstva školství odpověď.
A dodává: „Víme, že by měla přijít miliarda korun zejména na technické vybavení učitelů. To je fajn, ale zatím nepřišla.“
Čtěte také
Přitom už v úterý se do škol vracejí kantoři, takže přípravy na zahájení školního roku by měly začít naplno.
„Zatím ale nevědí, do čeho jdou. A nevědí to ani ředitelé. Nevědí, jak řešit rozvrhy, jestli nakupovat ochranné pomůcky, jestli dokážou technicky zabezpečit případné dělení žáků. Je to celé velmi složité a potřebovali bychom to co nejdříve,“ apeluje na zveřejnění manuálu Mazancová.
Je čas na metodickou podporu
Šéfka Učitelské platformy připomíná, že na jaře, kdy byly školy kvůli koronavirové nákaze uzavřeny ze dne na den, učitelé přechod na on-line výuku zvládli.
„Co ale potřebujeme je metodické a didaktické zázemí učitelů v oblasti on-line výuky. Protože to nemáme, ani jsme ji mít nemohli. A není to tak, že výuku ve škole jednoduše převedete do on-line prostoru,“ říká Mazancová.
Až dosud to prý kantoři dělali „na vlastní triko“. „Mnozí na svých vlastních technických zařízeních, na svých noteboocích. Teď je ale čas na metodickou podporu. Doufáme, že se jí ministerstvo chytne, protože by bylo fajn, aby to podpořili systémově,“ vzkazuje rezortu školství.
Čtěte také
Podle Mazancové by kantoři uvítali, aby se veškeré novinky nejdřív s řediteli škol konzultovaly. Na jaře se totiž odborná i laická veřejnost vše dozvídala najednou, připomíná šéfka Učitelské platformy. Pedagogové tak na rodičovské dotazy neuměli odpovídat, protože informaci dostali v tu stejnou chvíli.
„Každý správný ředitel ale dnes samozřejmě připravuje svou vlastní variantu, jak případnou změnu udělá. Protože i všechny manuály na jaře byly jen doporučeními. Ani to nevíme, jestli to teď bude stejné,“ dodává Mazancová.
Vláda v pondělí poslala do sněmovny novelu školského zákona, která zavádí pro děti povinnost účastnit se distanční výuky jako součásti povinné školní docházky. Co na to říká Petra Mazancová? Celý rozhovor Martina Matějky najdete v audiozáznamu.
Související
-
Úroveň vzdělávání se nezmění jen zvýšením platů učitelů, myslí si podnikatel ve školství Kania
Je tady konec atypického školního roku a s tím i čas na ohlédnutí nebo pohled do budoucna. Směrem k nové Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
-
Byly české školy připraveny na online výuku a co si z této situace může školství odnést do budoucna?
David Slížek s hosty Petrem Koubským a Evou Pavlíkovou o tom, jak se daří zapojovat do výuky na dálku žáky a studenty ze sociálně znevýhodněných rodin
-
Petr Honzejk: Zlepšení krizového plánování, digitalizace školství, home office, omezení byrokracie
Až epidemie odezní, budeme mít příležitost poučit se ze zkušeností, ke kterým jsme nyní donuceni. A to je příležitost fungovat lépe, pohodlněji a racionálněji než dosud.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.