Učitelé si zaslouží peníze navíc, míní ekonom Münich. Raději jim přidáme příští rok, reaguje Plaga

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Učitel fyziky Karel Sláma při natáčení výukového videa
0:00
/
0:00

Konec letošního školního roku provázejí mimořádná opatření kvůli novému koronaviru. Studenti i kantoři musejí nosit roušky, dodržovat rozestupy a dezinfikovat si ruce. Týká se to i maturit, které ve čtvrtek pokračovaly ústní částí.

Jednotné didaktické testy psali studenti už na začátku června a podle ředitelky CERMATu Michaely Kleňhové dopadly poměrně dobře s ohledem na situaci. Studenti se totiž připravovali sami a následně měli krátkou dobu na konzultace. K maturitám navíc byli připuštěni i žáci, kteří by v minulých letech dělali reparát, nebo opakovali ročník.

Ministr školství Robert Plaga (ANO) na právě končícím školním roce nejvíce oceňuje to, že se učitelé naučili využívat distanční formy výuky: „Průzkum bojem ukázal, že naši učitelé jsou schopni se velmi rychle adaptovat a přizpůsobili se specifickým podmínkám, které nikdo nečekal.“

„Byl to takový velký nedobrovolný experiment. Odhalil věci, o kterých bychom se jinak dlouho hádali,“ poznamenává ekonom Daniel Münich, který v distančním vzdělávání nevidí budoucnost, považuje ho ale za vhodný nástroj pro podobné krizové situace.

Vláda by podle něj měla navýšit prostředky pro školy o 10 až 20 miliard korun. „Na učitele bylo naloženo obrovské množství práce. Musí učit žáky, kteří chodí do školy, i se věnovat těm, kteří zůstávají doma. Museli se sami vzdělávat a dělat spoustu činností navíc. Zasloužili by si za to mimořádné peníze,“ míní ekonom z institutu CERGE-EI.

„Je to líbivé, ale já to raději vyměním za to, aby i v příštím roce rostly platy pedagogů o 9 % bez ohledu na to, že ekonomický růst nebude takový, jak bylo plánováno,“ reaguje ministr školství.

Jak letos probíhají maturity? Poslechněte si v audiozáznamu speciálu Českého rozhlasu Plus. Moderuje Martina Mašková.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související