Nechceme kvůli cenám energií zdražovat vozy. Levnější elektromobily by mohly stát kolem půl milionu korun, říká Jahn ze Škody Auto
Vláda zastropovala ceny energií pro maloodběratele a velkým firmám nachystala kompenzace. Rostoucí ceny energií dopadají i na jednoho z největších zaměstnavatelů a exportérů v Česku. „Navýšení nákladů se nevyhne ani nám. A to, co nás hlavně trápí, je dopad na dodavatelský řetězec, protože malé a střední firmy se s touto situací vyrovnávají ještě mnohem hůře,“ uvádí Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto.
Podle průzkumu Sdružení automobilového průmyslu je 30 procent firem kvůli zvýšení cen energií existenčně ohroženo a 40 procent letos nejspíš skončí ve ztrátě. „To jsme neměli ani za celou dobu koronavirové a čipové krize. Pro nás je klíčové, aby malé a střední firmy dostaly rychle a jednoduše dostatečnou podporu, aby nezkrachovaly,“ zdůrazňuje.
Čtěte také
Zároveň upozorňuje na to, že hlavní dopady krize nastanou až v příštím roce, kdy řadě firem skončí fixace cen. Zastropování cen energií a příslušné dotační tituly prý proto musí pokračovat.
„Hlavně ale očekávám celoevropské řešení. Je třeba zcela oddělit cenu elektřiny od ceny plynu a zajistit, aby nejvíce postižené země jako Česko nebo Německo nebyly pod takovým tlakem,“ míní Jahn.
Energie není zas až tak málo. Spíš je tady snaha se předzásobit, což žene ceny energií do neskutečných výšin.
Martin Jahn
Nejlepším řešením je podle něj zastropování cen, protože jakmile se o něm začalo v Evropské unii vážně hovořit, tak ceny energií na burze klesly. „Do určité míry je to psychologická věc, protože té energie není zas až tak málo. Spíš je tady snaha se předzásobit, což žene ceny energií do neskutečných výšin. Zastropování by to mohlo zmírnit,“ míní.
Elektromobily zlevní
Automobilka prý bude usilovat o to, aby se zvýšené náklady nepromítly do cen vozů, a stejně tak intenzivně pracuje na tom, aby se elektromobilita stala dostupnější.
„Elektrifikace bude probíhat příštích 15 let, takže ještě dlouho tu bude nabídka vozů se spalovacími motory. Teď je vyhrocená situace v oblasti cen energií i surovin a komponentů, ale předpokládám, že se uklidní a baterie i další komponenty budou zlevňovat,“ věří Jahn.
Zavádění elektromobility realizujeme systémem top-down, napřed přicházejí větší a dražší modely, pak postupně ty levnější.
Martin Jahn
Mezi lety 2030–2035 by se prý ceny měly vyrovnat: „Zavádění elektromobility realizujeme systémem top-down, napřed přicházejí větší a dražší modely jako Enyaq, ale postupně budeme přicházet i s levnějšími,“ slibuje s tím, že nový model elektromobilu srovnatelný s typy Fabia nebo Kamiq by měl být v prodeji za cenu okolo půl milionu korun.
Čtěte také
Čínské automobilky už dnes dokáží nabídnout elektromobily za cenu vozů se spalovacím motorem, podle Jahna ale mají kratší dojezd a nízké bezpečnostní standardy.
„To nejsou vozy, které bychom chtěli našim zákazníkům nabízet. Určitě do Evropy přijdou a my budeme tuto konkurenci brát velmi vážně, ale nemyslím si, že by tam byla zásadní cenová výhoda,“ uvádí s tím, že cena se primárně odvíjí od baterií, které zatím nikdo neumí vyrobit levněji.
Co je třeba udělat pro rozšíření elektromobility v Česku? Poslechněte si rozhovor v Interview Plus.
Související
-
Daňové ráje způsobují nerovnosti mezi firmami a podkopávají důvěru v demokracii, tvrdí ekonom Janský
Pojem daňový ráj evokuje idylické místo s palmami, bílým pískem a průzračným mořem. Idylické je ale jen pro nadnárodní firmy, které sem přesouvají velkou část svých zisků.
-
Chudé nemůžeme nutit jít až na dřeň. Šetřit energiemi musí i vysokopříjmoví, upozorňuje ekonom
„Máme tržní ceny, aby nám říkaly, co je v daném okamžiku vzácné. Určitě to k nějakému šetření povede, ale nevíme, jestli to bude dostatečné,“ uvádí k zastropování cen.
-
Chudí platí na bohaté. Elektromobil si nemůžou dovolit, ale z daní platí infrastrukturu, říká expert
Jak důležitým prostředkem v boji s klimatickou změnou je přechod k elektromobilitě? Debatují Radek Špicar ze Svazu průmyslu a dopravy a expert Jan Macek Z ČVUT.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.