Nahlédnutí do století hrůz

11. říjen 2013

„Dvacáté století je stoletím úžasných hrůz i úžasných vědeckých vymožeností. Podle mne je nemožné být pesimistou tváří v tvář tomu, co dokázal rozum a věda…

… A právě tak je nemožné být naivně optimistický, když člověk žije ve století Hitlerů, Stalinů a genocid...“ Slova Raymonda Arona najdete v úvodníku vzdělávacího portálu pro učitele, studenty a žáky, kteří se chtějí dozvědět více o moderních dějinách.

Mnozí z nás mají v živé paměti přelomové události posledních desetiletí. České děti ale často nevědí, co předcházelo Sametové revoluci, nebo co se stalo v roce 1948. Na problémy moderních dějin Česka a Československa žáci některých středních škol narazili při výuce dějepisu jen velmi okrajově. Většina z nich je spojená s politikou, a proto je pro učitele těžké podat je dětem zábavnou formou. Osudy bratří Mašínů, události spojené s odsunem Němců nebo chování dozorců v koncentračních táborech, to jsou navíc natolik kontroverzní témata, že se je někteří pedagogové bojí ve výuce otevřít. Petr Šimíček a Jiří Sovadina, učitelé dějepisu z gymnázia Olgy Havlové v Ostravě – Porubě mezi ně ale rozhodně nepatří. Také proto před časem založili internetový portál Moderní dějiny, jak uslyšíte také v rozhovoru Terezy Hronové s Jiřím Sovadinou:

autoři: Tereza Hronová , Tvůrčí skupina popularizace vědy
Spustit audio