Milada Petříková-Pavlíková. První česká architektka seděla bokem, aby nerozptylovala muže
Na rohu ulice Technická a Zikova na Praze 6 stojí budovy, které jsou součástí urbanistického prostoru vytvořeného Antonínem Engelem pro potřeby Českého vysoké učení technického. V něm je také trojdomí z let 1921-1924, jehož spoluautorkou je první československá architektka v historii Milada Petříková-Pavlíková. „Je to žena opravdu unikátní, první žena absolventka-architektka v nové Československé republice,“ vyzdvihuje architektka Zuzana Pešková.
Milada Petříková-Pavlíková byla také jedna z prvních žen-absolventek Českého vysokého učení technického (ČVUT), připomíná současná proděkanka tamní Fakulty stavební Pešková.
Čtěte také
Petříková-Pavlíková získala vysokoškolské vzdělání přesto, že za Rakouska-Uherska ženy nesměly studovat technické obory. „Měla velké štěstí, že pocházela z velmi progresivní rodiny. Její tatínek byl lékař a rodina nesmírně podporoval studium a vzdělanost žen,“ přibližuje Pešková osud výjimečné rodačky z Tábora.
„Milada Pavlíková nastoupila na gymnázium Minerva a pak se urputně chytla myšlenky, že bude studovat architekturu, což bylo něco naprosto nemyslitelného.“
Začala studovat už v roce 1914 na pražské technice – na tajno. Musela sedět bokem, aby nerozptylovala muže od studia.
Zuzana Pešková
Protože ale měla neuvěřitelnou odvahu a cílevědomost a šla si za svým cílem, tak se jí s podporou otce a ženských spolků podařilo přesvědčit profesora Jana E. Koulu, aby ji načerno jako soukromou hospicientku přizval do hodin architektury, pokračuje Pešková:
„Začala studovat už v roce 1914 na pražské technice – na tajno. Musela sedět bokem, aby nerozptylovala muže od studia. Účastnila se v zásadě všech aktivit, dokonce tajně dostávala známky a vysvědčení, ale bez razítek.“
Tvůrčí manželství
Po vzniku Československé republiky v roce 1918 bylo všeobecně dopřáno ženám veškeré vzdělání včetně technického. „Tady vidíme jeden nesmírně cenný progresivní rys, protože jí byly zpětně uznány všechny výsledky zkoušek a projektů, které do té doby odstudovala,“ připomíná proděkanka a dodává:
Čtěte také
„Milada Pavlíková odpromovala v roce 1921 a dostal hned zakázku na trojdomí v Šolínově ulici, číslo popisné 1,3 a 5, coby útulný domov osamělým ženám.“
Mladá architektka se také krátce po promoci provdala za svého milovaného a obdivovaného učitele Theodora Petříka, který se později stal profesorem a spolupracovníkem Antonína Engela. Petřík svou ženu velmi podporoval.
„Tenkrát byl odborným asistentem, jeho vědecká dráha rostla a Milada měla velmi velké štěstí na něj jako na partnera, protože byl nesmírně vizionářský, a to nejen v architektuře.“
„Věnoval se více zemědělským stavbám, ale současně si velmi vážil ženského vzdělání a její povahy, takže ženu velmi podporoval, aby se mohla věnovat své kariéře. Oba dva velmi publikovali, jejich symbióza byla i tvůrčí, protože se spolu podíleli na řadě společných projektů,“ popisuje život první československé architektky Zuzana Pešková.
Poslechněte si celé Leonardo Plus o výchově a vzdělávání architektů v Čechách. Připravila Markéta Ševčíková.
Související
-
Osamu Okamura: Lidé si myslí, že v domě v přírodě budou žít ekologičtěji. Ale tak to bohužel není
Asi 70 % obyvatel České republiky bydlí podle statistik ve městech. Trendem se možná postupně stane kombinování dvojího typu bydlení, uvažuje sociální geograf Ouředníček.
-
Proč v české politice chybí ženy? V rámci Evropy jsme hodně pozadu, říká Šárka Homfray
Podcast Vinohradská 12 s právničkou a publicistkou Šárkou Homfray o tom, proč v české politice chybí ženy.
-
Bojovaly, ale neví se o nich. Mlčení o roli žen v boji za pracovní podmínky má prolomit nový výzkum
Přínos žen v boji za lepší pracovní podmínky není dostatečně probádaný. Změnit by to měl velký výzkumný projekt, na kterém teď pracuje skupina historiček.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.