Mezery děti doženou, nedostatečná socializace ale může zanechat trvalé následky, varuje Šteffl
Epidemiologická situace v Česku se nelepší, vláda ale plánuje na přelomu února a března otevřít školy pro maturanty a žáky 9. tříd. „Nechápu, proč by se měli vracet zrovna oni. Je spousta mnohem potřebnějších dětí,“ upozorňuje ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl s tím, že maturanti a deváťáci se mohou připravovat doma.
Do škol by naopak měly chodit děti „odpojené“, které se z různých důvodů do online výuky nezapojují, například protože jim chybí potřebná zařízení nebo mají ve škole problémy vyplývající z toho, že pocházejí ze sociálně a kulturně zanedbaného prostředí.
Čtěte také
„K té škole i tak nemají vztah. Když do ní chodí, tak ho lze navázat, ale doma úplně ztratili kontakt s výukou,“ vysvětluje Šteffl s tím, že školy by měly tyto děti vytipovat – jsou jich prý řádově desítky tisíc. Zároveň se podivuje nad tím, že ministerstvo školství problém neřeší již nyní a místo toho plánuje doučování o prázdninách.
Šteffl dále poukazuje na to, že všech dětí se mohou týkat psychické a socializační problémy: „Jsou děti, které potřebují kolektiv. V pubertě je to dokonce růstový požadavek – učit se navazovat vztahy, bavit se s kamarády a s opačným pohlavím. To jsme dětem sebrali, už nejméně půl roku to nemají.“
Děti potřebují kolektiv. V pubertě je to dokonce růstový požadavek – učit se navazovat vztahy, bavit se s kamarády a s opačným pohlavím.
Ondřej Šteffl
Dospělí se podle Šteffla obávají, že si toho děti z distanční výuky odnesou málo. „Mezery ve vzdělávání se buď doženou, anebo, což myslím, že je pravděpodobnější, se zjistí, že to nevadí a že se to dohánět nemusí. Ale psychické problémy dětí skutečně mohou být trvalé,“ varuje a upozorňuje:
„To může škola také řešit, ale ne tím, že bude vyučovat chemii, biologii nebo fyziku. V našich školách je minimálně třikrát týdně takzvaný ranní kruh. Děti se v on-line výuce sejdou s učitelem a povídají si. Doma trpí tím, že nemají možnost si popovídat.“
Za nejdůležitější považuje stanovení priorit: „Vypadá to, že podle ministerstva školství i opozičních stran prioritou jsou maturity, přijímací zkoušky a mezery ve vzdělání. A spousta učitelů si myslí, že největší problém je vyzkoušet děti. To ale problém není,“ zdůrazňuje.
Kombinovaná výuka
K případnému uvolnění opatření by podle Šteffla mělo dojít až poté, co reprodukční číslo klesne pod 1. „Pokud ale bude vyšší, tak cokoli uvolňovat znamená, že se z té epidemie nikdy nevyhrabeme. Jakmile je totiž reprodukční číslo přes 1, tak epidemie stále rychleji narůstá,“ varuje.
Souběžně s otevřením škol by měl být spuštěn systém pravidelného testování dětí a zaměstnanců škol. S tím Šteffl souhlasí, jde prý o nepřekročitelnou podmínku, cestou ale určitě není plošné otevírání.
Čtěte také
„Nevím, proč se neotevřou školy v některém kraji, kde je epidemické riziko nízké. Největší rozvoj epidemie je na severu kolem Trutnova a v Chebu. Ale jsou i okresy, kde by se školy daly otevřít. A tam by se daly vyzkoušet možnosti,“ navrhuje expert na školství.
Dále uvádí příklady řešení ze zámoří, kde si rodiče mohou vybrat mezi oline a částečně prezenční výukou, kdy část dětí chodí do školy v pondělí a ve čtvrtek, část v úterý a v pátek a ve středu se škola dezinfikuje.
„Můžu pochválit ministerstvo školství, že od září povolilo takzvanou kombinovanou výuku. Už v září jsme otevřeli Expediční ScioŠkolu, děti byly tři týdny doma na online výuce a chystala se expedice, na kterou pak na týden vyjeli,“ uzavírá Šteffl s tím, že při dostatečném testování by se tak daly řešit socializační problémy dětí.
Jak minimalizovat škody na vzdělání způsobené pandemií? Poslechněte si v záznamu Interview Plus.
Související
-
Mluvíme o seniorech, ale život je bohatší. Děti mají chodit do školy, tvrdí spisovatelka Hůlová
„Kdybychom zítra poslali děti do školy, tak to bude mít za následek úmrtí opravdu velkého množství lidí. Úmrtí, která budou velmi nepříjemná,“ varuje lékařka Anna Kšírová.
-
Pracovat v týmu, učit se, rozumět sobě, to budou děti potřebovat, tvrdí ředitel ScioŠkoly Dobrovolný
„Nevíme, jaká bude budoucnost. Jediná jistota je, že žádnou jistotu nemáme. Svět se už teď mění velmi rychle a bude se měnit čím dál rychleji,“ myslí si Filip Dobrovolný.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.