Pracovat v týmu, učit se, rozumět sobě, to budou děti potřebovat, tvrdí ředitel ScioŠkoly Dobrovolný
„My nevíme, jaká bude budoucnost. Jediná jistota je, že žádnou jistotu nemáme. Svět se už teď mění velmi rychle a bude se měnit čím dál rychleji,“ myslí si Filip Dobrovolný, který vede Střední ScioŠkolu a v Hovorech na Plusu vysvětluje, co své žáky učí, aby v takovém světě obstáli.
Důležité bude umět se přizpůsobit, myslí si Dobrovolný. „A učit se novým věcem. Chceme, aby se děti naučily pracovat v týmu, uměly převzít zodpovědnost. Naučily se rozumět samy sobě. Komunikovat s ostatními. Být empatický. To je to nejdůležitější, co by se měly u nás naučit,“ tvrdí ředitel Střední ScioŠkoly.
Čtěte také
Zdůrazňuje, že neznámkování v jeho škole neznamená, že tam vládne „divočina a anarchie“.
„Škola bez povinností nemůže dlouho fungovat. Studenti mají povinnosti, uklízí, já taky uklízím, uklízečku nemáme. Zvedají telefony. Nakupují pomůcky,“ tvrdí Dobrovolný s tím, že studenti s tím na přijímacím pohovoru souhlasili.
Dobrovolný dříve učil na běžném gymnáziu. „Dlouho jsem věřil, že když budu kolegům vysvětlovat, že dávat známky a nedávat slovní hodnocení nepodporuje učení a spíš škodí, že to dokážu změnit zevnitř. Ale zjistil jsem, že na to nejsou zvědaví. A po devíti letech se mi zdálo, že přemýšlím, jak si to sám zjednodušit. Přestalo mě to bavit,“ vysvětluje.
Jak vypadá výuka ve Střední ScioŠkole? O čem všem mohou studenti rozhodovat a o čem už ne? Poslechněte si Hovory Tatiany Čabákové.
Související
-
Ondřej Houska: Velkým poraženým pandemie v Česku je školství
Když na jaře do Česka dorazila pandemie nového koronaviru, stát zavřel školy dřív než hospody. Na podzim tento přístup pozměnil – školy uzavřel ve stejný den jako hospody.
-
Petr Honzejk: Neučte nás pravěk, ale moderní dějiny!
Začnu citátem: „Bohužel za naši dosavadní školní docházku jsme se v dějepise už třikrát učili o pravěku, o kterém nikdo přesně neví, jak to bylo.“
-
Úroveň vzdělávání se nezmění jen zvýšením platů učitelů, myslí si podnikatel ve školství Kania
Je tady konec atypického školního roku a s tím i čas na ohlédnutí nebo pohled do budoucna. Směrem k nové Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.