Petr Šabata: Má ministr školství plán, jak zachránit všechny Mozarty?
Právě dnes se měli vrátit do tříd deváťáci a maturanti, ale zůstávají doma, stejně jako většina jejich spolužáků – s distanční výukou. A taky začínají ty nejpodivnější jarní prázdniny.
Bude to lepší za čtrnáct dní, za měsíc? Nikdo neví. Od 11. března loňského roku, kdy se kvůli šíření nového viru zavřely školy poprvé, je jedinou jistotou stálá nejistota, s níž musí žít rodiče, školáci, učitelé a ředitelé škol, všichni – od školníka po ministra.
Čtěte také
Vlastně – jedna nepříjemná jistotu tu je: navzdory všemu úsilí způsobuje pouze distanční výuka občas vylepšená pár dny či týdny ve škole nedozírné škody na vzdělání dětí, na jejich sociálních zkušenostech a budoucích životech.
Vloni na jaře se podle šetření České školní inspekce vůbec neúčastnilo výuky deset tisíc dětí, ale bylo to spíš víc; celý rok se projevovaly rozdíly ve vybavení rodin i škol, v podpoře dětí v distanční výuce… Na podzim to bylo lepší, ale podle reprezentativního výzkumu společnosti PAQ Research se rozdíly v kvalitě výuky zvětšily a třetina dětí pro ni neměla doma dobré podmínky. Tři čtvrtiny školáků měly podle jejich rodičů při výuce na dálku malou motivaci.
Mluvíme o stovkách tisíc dětí – základní a střední školy letos navštěvuje asi 1,4 milionu žáků. Některým utekl jeden dva předměty, většina by určitě potřebovala procvičování, ale mnoho dětí z jakékoliv výuky úplně vypadlo a přišly i o základní návyky.
Obětuje stát budoucnost mladých lidí?
Je naprosto jasné, že tentokrát si nepomůžou sami učitelé, ředitelé a rodiče. Tady je role státu nezastupitelná. Ministerstvo školství by už mělo mít připravený rozsáhlý a atraktivní plán budoucího doučování. Měl by být srozumitelný, přitažlivý pro děti i rodiče, prodiskutovaný se školami, učiteli, pedagogickými fakultam, a taky bohatě finančně zajištěný (evropský fond obnovy se tady přímo nabízí).
Čtěte také
„Na to je ještě dost času,“ odpověděl ministr Robert Plaga (za ANO) v MF DNES na otázku, kdy budou moct rodiče hlásit děti do letních doučovacích kurzů. Proboha, je naopak pozdě, vzhledem k tomu, že ještě není nic konkrétně připraveno, že rodiče zahlcené i jinými starostmi bude potřeba pro letní doučování získat a některé rodiny mají vlastní plány na léto už teď.
O úspěchu či neúspěchu doučování rozhodne právě trpělivé přesvědčování. Průzkumy přece ukazují, jak je vzdělání dětí v Česku hluboce ovlivněno rodinným prostředím. Nebude stačit jeden mail, jedna návštěva školy.
Když budou letní doučovací kurzy dobrovolné, stát pro ně musí získat rodiče všech dětí, které je potřebují. Když to bude dávat rodinám smysl, děti se budou na výukově-sportovní letní týdny těšit… Pokud to bude jen o něco horší, stát cynicky obětuje budoucnost desítek tisíc mladých lidí.
Francouzský spisovatel a humanista Antoine de Saint-Exupéry považoval za největší neštěstí, jak mnoho dětí nedostane v životě šanci rozvinout svůj talent a schopnosti. Jejich Mozart v nich zůstává zabitý, napsal.
Pane ministře, nemůžeme si teď dovolit ztratit jediného Mozarta.
Autor je šéfredaktor Českého rozhlasu Plus
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.