Masivně nám teď narostly počty dezinformací, které jednostranně útočí na Petra Pavla, nastiňuje mluvčí Českých elfů Kartous
„Na základě sběru našich dat nedokážeme říct, zdali je počet dezinformací větší, nebo menší. Ve srovnání se stavem před deseti lety se ale rozhodně dezinformační scéna rozvinula,“ hodnotí prezidentskou kampaň mluvčí skupiny Čeští elfové Bohumil Kartous. Připomíná, že jejich skupina je aktivní pouhé čtyři roky, takže ani nemůže srovnávat data. Jiný je i stav používání internetu v naší společnosti.
Marek Antoš, ústavní právník
Jan Tvrdoň, redaktor Deníku N, dříve demagog cz
Bohumil Kartous, mluvčí skupiny Čeští elfové
Martin Kratochvíl, analytik agentury STEM
„A odráží to i způsob etablace dezinformačních kanálů jako něco, co je v digitálním prostoru už stálé a co do značné míry kooperuje s politickým marketingem populistů,“ dodává Kartous.
„Co můžeme konstatovat, že oproti situaci před několika týdny a měsíci teď masivně narostly počty dezinformací, které vcelku jednostranně útočí na jednoho z kandidátů, a to na Petra Pavla,“ doplňuje.
Čtěte také
Redaktor Deníku N, který dřív vedl platformu demagog.cz, Jan Tvrdoň připomíná, že ne všechno, co kandidátům nemusí být libé, se může označit za lež, případně nepravdu. „Tato vyjádření často pracují s částečnou informací, kterou vytrhnou z kontextu a dají jí úplně jiný náboj, což je ten největší problém,“ připomíná.
Jasné lži se podle Tvrdoně totiž vyvracejí líp. „Ale pokud něčemu dáte úplně jiný náboj a zabarvení, posunete jeho význam, tak tohle umí v součtu udělat velmi negativní obrázek, který je navíc daleko nebezpečnější,“ doplňuje.
Pokud se dezinformace víc týkají jednoho kandidáta a druhý to využívá, tak je tady něco špatně.
Jan Tvrdoň
Podle Kartouse spočívá problém dezinformací i v jejich nedohledatelnosti, respektive kořenech zdrojů. „Kdybychom je dokázali dohledat, vyřešíme celé dezinformace. V drtivé většině, až na výjimky, je tedy nedohledáme, ale ukazují se nám určitá schémata, která jsou nepřímým důkazem toho, že se jedná o nějakou koordinovanou kampaň,“ říká.
Čtěte také
„Je důležité si i povšimnout, jaká koordinace probíhá s vyvrcholením kampaně před druhým kolem. A když jsem říkal, že narůstá počet zachycených dezinformací, které útočí na jednoho kandidáta, tak si je dobré všímat, co ten druhý ve své transparentní kampani zdůrazňuje, o jaká témata se opírá. A je tam vidět vysoká míra korespondence.“
„Takže když bych to hodně zjednodušil: v dezinformacích je Petr Pavel označen za hrozbu a Andrej Babiš říká, já jsem to řešení,“ naznačuje mluvčí Českých elfů.
Tvrdoň připomíná, že přímá volba s sebou nese personalizovanou kampaň plnou emocí a jiné to zřejmě jen tak nebude. „Ale pokud se dezinformace víc týkají jednoho kandidáta a druhý to využívá, tak je tady něco špatně,“ uzavírá novinář.
Celý Speciál najdete v audiozáznamu, ptá se Tomáš Pancíř.
Související
-
Průzkumy odvádí pozornost od jiných témat, která jsou ve volbě důležitá, kritizuje Marek Hilšer
Někteří neúspěšní kandidáti z prvního kola prezidentské volby kritizují předvolební průzkumy. „Rozhodně ovlivňují volební chování voličů,“ říká senátor Hilšer (nezávislý).
-
Zemřel Jaroslav Bašta. Poslechněte si jeho poslední rozhovor na Plusu
Ve věku 75 let po dlouhé nemoci zemřel poslanec SPD a kandidát na prezidenta v roce 2023 Jaroslav Bašta, Českému rozhlasu to potvrdila mluvčí hnutí Barbora Šťastná.
-
Proč pijete? Proč mluvíte sprostě? U Zemana jsem si musela vybrat jen jednu z otázek, říká Witowská
„Naším úkolem nebylo kandidáta sejmout, ale ukázat oba tak, aby si diváci dokázali vybrat. To je úloha veřejnoprávní televize,“ zdůrazňuje bývalá moderátorka ČT.
Čekání na prezidenta
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka